 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Sharirian F,  Mehrmohammadi M. 
(2015).  Explaining the disciplinary capabilities of curriculum and determining its position in the classification of academic disciplines.  نظریه و عمل. 2(4),  161-184. 
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2264-fa.html   
                    
                    شریفیان فریدون،  مهرمحمدی محمود.
(1393).  تبیین قابلیتهای دیسیپلینی برنامهدرسی و تعیین جایگاه آن در طبقهبندی دیسیپلینهای علمی  دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 2 (4) :184-161URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2264-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    چکیده:       (11119 مشاهده)
                    
                    
                    چکیده: در این مقاله، قابلیتهای برنامۀدرسی بهعنوان یک دیسیپلین علمی بررسی و به این پرسش پاسخدادهشده است که آیا میتوان برنامۀدرسی را یک دیسیپلین دانست؟ در محور اول مقاله، دیدگاه صاحبنظران دربارۀ معیارهای دیسیپلین علمی مطرح و پس از استخراج معیارهای موردتوافق، میزان برخورداری برنامۀدرسی از این معیارها بررسیشده است. در محور دوم، طبقهبندیهای مختلف دیسیپلین علمی ارائهشده است، سپس دیسیپلینهایی که برنامۀدرسی با آنها سنخیت دارد، مشخص و نسبت برنامهدرسی با این دیسیپلینها تعیینشده است. بحثهای محور دوم به این نتیجه منجر شده است که برنامۀدرسی دیسیپلینی نرم، زنده و کاربردی است که دارای دیدگاههای فلسفی، اجتماعی و سازمانی است. در جمعبندی، سه دیدگاه که دو مورد آن با تلقی تعلیم و تربیت و برنامۀدرسی بهعنوان دیسیپلین همسو نیست ارائه و دربارۀ آنها بحث شده است. درنهایت، برنامۀدرسی بهعنوان یک دیسیپلین علمی تعریفشده است
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    
                      
ویرایش نهایی: 1396/11/1 | پذیرش: 1396/8/20 | انتشار: 1396/8/20