دوره ۵، شماره ۱۰ - ( ۱۲-۱۳۹۶ )                   دوره ۵ شماره ۱۰ صفحات ۳۲-۵ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

dehghani S, bolandhematan K. (2018). Fiction and Moral Education: A Study in Elementary Course Curriculum . نظریه و عمل. 5(10), 5-32.
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2572-fa.html
دهقانی شهلا، بلندهمتان کیوان. جایگاه ادبیات داستانی در تربیت اخلاقی دوره‌ی ابتدایی دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی ۱۳۹۶; ۵ (۱۰) :۳۲-۵

URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-۱-۲۵۷۲-fa.html


چکیده:   (۸۱۶۴ مشاهده)

پژوهش حاضر حول شناسایی چگونگی های آموزش مفاهیم اخلاق در مقطع ابتدایی انجام شده است. این پروژه با بررسی کتب درسی، مفاهیم اخلاقی موجود را استخراج کرده و سپس در مقولات کلی تری دسته بندی کرده است. با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی جهت دار،مفاهیم اخلاقی موجود در دروس، مشخص شده و سپس با استفاده از فرایند استنتاجی بر مبنای ملاکهای معین، از نظر انسجام و یکپارچگی در هر پایه و نیز چیدمان فرگشتی در کل مقطع مورد بررسی قرارداده شد.

نتایج نشان داد که کنب فارسی در تمام پایه ها، بیشترین تعداد ادبیات داستانی و بیشترین مفاهیم اخلاقی را دارند. متاسفانه چیدمان مفاهیم، موردتوجه قرارنگرفته و از میان پانزده مفهوم اخلاقی، تنها "رفتار نیک"، "نوع دوستی" و "تلاش و پشتکار" فاکتورهای مربوط به انسجام و فرگشت را از نظر کمی و کیفی دارا هستند. سایر مفاهیم از نظر تعداد تکرار و نوع چینش در پایه های مختلف فاقد کارایی لازم هستند.

متن کامل [PDF 810 kb]   (۲۰۹۶ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کمک به اصلاح و بازنگری برنامه‌های درسی مقاطع مختلف تحصیلی
دریافت: 1394/12/8 | ویرایش نهایی: 1396/12/8 | پذیرش: 1395/6/5 | انتشار: 1396/12/6

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Theory & Practice in Curriculum Journal

Designed & Developed by : Yektaweb