Seyedkhani M, Ghasemi Y, Havasbeigi F. (2020). Representation of Components of National Identity (Islamism and Iranism Dimension) in Persian Textbooks (Bekhanim VA Benvisim) of Primary Education.
نظریه و عمل.
8(16), 301-332.
URL:
http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3237-fa.html
صیدخانی مریم، قاسمی یارمحمد، هواس بیگی فاطمه. بازنمایی مولفههای هویت ملی (بعد اسلامیت و ایرانیت) در کتابهای درسی فارسی (بخوانیم و بنویسیم) دورهی آموزش ابتدایی دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 1399; 8 (16) :332-301
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3237-fa.html
چکیده: (3675 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بازنمایی بعد اسلامیت و ایرانیت هویت ملی در محتوای کتابهای درسی فارسی بخوانیم و بنویسیم دورهی ابتدایی است که از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی بهره گرفته شده است. کتابهای درسی فارسی دورهی ابتدایی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تحلیل شدند. یافتههای این پژوهش، در بعد ایرانیت ۶ مقولهی اصلی و در بعد اسلامیت ۱۳ مقوله بوده، که حاکی از آن است ایدئولوژی حاکم در قالب گفتمان مسلط در تالیف کتابها تاثیرگذار بوده است. همچنین نظر به اینکه زمینهی کتابهای که مورد بررسی قرار گرفتهاند از نظر محتوا فارسی است و باید به ادبیات فارسی مربوط به کشور ایران بپردازد اما این پیشینهی پر بار ادبی به حاشیه رفته است. بازنمایی بعد اسلامیت حاکی از غالب بودن هویت اسلامی و اهمیت ویژه این بعد هویتی است؛ در نتیجه هویت ملی توازن خود را از دست داده و در معرض سوءگیری ایدئولوژیک قرار گرفته است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
نقد و ارزیابی سیاست های برنامه ریزی درسی در کشور دریافت: 1399/9/6 | ویرایش نهایی: 1400/2/11 | پذیرش: 1399/11/20 | انتشار: 1400/1/31