Motamedi Mohammadabadi M, Nasr Esfahni A, zamani B E, Assadi A. (2022). Developing the media literacy curriculum framework at Farhangian University from the perspective of experts.
نظریه و عمل.
10(19), 311-344.
URL:
http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3281-fa.html
معتمدی محمدآبادی مرضیه، نصر اصفهانی احمدرضا، زمانی بی بی عشرت، اسدی عباس. تدوین چارچوب برنامه درسی سواد رسانه ای در دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه صاحبنظران دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 1401; 10 (19) :344-311
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3281-fa.html
چکیده: (2270 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تدوین چارچوب برنامهدرسی سوادرسانهای در دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه صاحبنظران است. این پژوهش با رویکرد کیفی از طریق مصاحبه با 28 نفر از متخصصان علوم ارتباطات، علوم تربیتی و فعالان سوادرسانهای انجام شد. نمونهگیری بهصورت هدفمند تا حد اشباع انجام شد. برای تعیین روایی مصاحبه از روایی محتوایی استفاده شد و دادهها به روش تحلیل محتوای استقرایی تحلیل شد. بر اساس دیدگاه متخصصان، اهداف برنامهدرسی سوادرسانهای شامل رسانهشناسی، اصلاح سبک مصرف رسانهای، توسعه اخلاق کاربری، پرورش شهروند فعال و تربیت معلم مولد میباشد. همچنین محتوا شامل مفاهیم وکلیات، تکنیکهای ساخت رسانهای، نقد وتحلیل پیامها، رژیم مصرف رسانهای، ملاحظات اخلاقی و کاربست رسانه است. بدین منظور باید روشهای توضیحی، مسئلهمحور، مشارکتمحور، انتقادی و کارگاهی برای تدریس بهکار رود و از شیوه ارزشیابی مشاهدهای، عملکردی، پروژهای، آزمون و خودارزیابی استفاده شود. چارچوب بهدست آمده میتواند مبنایی برای طراحی برنامهدرسی سواد رسانهای در دانشگاه فرهنگیان باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1400/2/10 | ویرایش نهایی: 1401/7/19 | پذیرش: 1401/5/9 | انتشار: 1401/7/5