Hosenian ب ا س, Nili M, Sharifian F.
(2023). Identify the dimensions and components of the teacher professional development model: Hybridization of professional development models. نظریه و عمل. 11(22),
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3392-fa.html
حسینیان بنت الهدی سادات، نیلی محمدرضا، شریفیان فریدون.
(1402). شناسایی ابعاد و مولفه های الگوی توسعه حرفه ای معلمان: فراترکیب مدل های توسعه حرفه ای دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 11 (22) URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3392-fa.html
چکیده: (5340 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه های توسعه حرفه ای معلمان با توجه به الگوها و مدلهای توسعه حرفهای معلمان انجام گرفته است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن فرا ترکیب براساس مدل اروین و همکاران(2011) است. جامعه پژوهش، متشکل از 276 مقاله علمی – پژوهشی منتشر شده در مجلات معتبر علمی است که در بازه سالهای 1392 شمسی و 2008 میلادی تاکنون در زمینه توسعه حرفهای معلمان و ارائه الگو در این زمینه بودند. نمونه پژوهش شامل29 پژوهش است که بهصورت هدفمند جمعآوری و بر اساس پایش موضوعی دادهها انتخابشدهاند. بر اساس تجزیهوتحلیل دادهها، ابعاد و مؤلفههای توسعه حرفهای در 5 بُعد و 22 محور طبقهبندی شدند. این ابعاد شامل ابعاد فردی، سازمانی، فرهنگی- اجتماعی، راهبردی – زمینهای و موانع و چالشها است. سیاستگذاران آموزشی با در نظر گرفتن این محورهای میتوانند زمینه بهبود و طراحی الگوی بومی توسعه حرفهای برای معلمان را فراهم کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
کمک به تولید دانش بومی در حوزه برنامه درسی دریافت: 1400/12/29 | ویرایش نهایی: 1402/9/6 | پذیرش: 1402/4/26 | انتشار: 1404/5/15