جلد 9، شماره 43 - ( پاییز و زمستان 1400 )                   شماره 43 صفحات 218-206 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: A-10-4015-1

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

provide a model for empowering teachers in the field of virtual education during the Corona era. Journal title 2021; 9 (43) : 9
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1054-fa.html
حاتمی خدیجه، نیک پی ایرج، فرح بخش سعید. ارائه الگویی برای توانمندسازی معلمان در زمینه آموزش مجازی در دوران کرونا. عنوان نشریه. 1400; 9 (43) :206-218

URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1054-fa.html


1- دانشگاه لرستان
2- دانشگاه لرستان ، nikpay.i@lu.ac.ir
چکیده:   (7086 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر «ارائه الگویی برای توانمندسازی معلمان در زمینه آموزش مجازی در دوران کرونا» بود. جامعه شامل 400 نفر از معلمان مدارس ابتدایی شهر خرم‌آباد، در سال تحصیلی 1400-1399 بود. ابزار جمع­‌آوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار­یافته و پرسشنامه بود. از روش نمونه‌­گیری هدفمند برای انتخاب نفرات اول و از فن گلوله برفی برای انتخاب سایر افراد استفاده شد. بر اساس اشباع نظری با ۲۶ نفر از معلمان مصاحبه شد. سپس براساس جدول مورگان 196 نفر به‌عنوان نمونه تعیین و برای جمع­‌آوری داده­‌ها از روش نمونه­گیری طبقه­ای نسبی استفاده شد. از تئوری زمینه­ای و مدل پارادایمی برای تحلیل داده­های کیفی و با استفاده از نرم­افزارpls2  از معادلات ساختاری برای تحلیل داده‌­های کمی استفاده گردید. نتایج نشان داد که توانمند­سازی درزمینه‌ی آموزش مجازی منوط به سه مقوله عوامل سازمانی (زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرهنگ‌­سازی و سیاست­‌های تشویقی و نظارتی)؛ عوامل مربوط به معلم (سواد دیجیتالی، محتوای آموزشی، توانایی تدریس، ویژگی­های روان­‌شناختی)؛ و عوامل مربوط به دانش­آموز (ویژگی­های روان‌شناختی، سواد دیجیتالی، وضعیت اجتماعی-اقتصادی) است. نتایج حاکی از برازش مطلوب مدل بود. تحلیل معادلات ساختاری نشان داد به ترتیب عوامل سازمانی، عوامل مربوط به معلم و عوامل مربوط به دانش­آموز بیشترین تأثیر را بر توانمند­سازی معلمان درزمینه آموزش مجازی دارند.
شماره‌ی مقاله: 9
متن کامل [PDF 1183 kb]   (868 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
دریافت: 1400/6/26 | ویرایش نهایی: 1402/8/30 | پذیرش: 1401/1/23 | انتشار الکترونیک: 1401/2/11

فهرست منابع
1. Ayebi-Arthur, K. (2017). E-learning, resilience, and change in higher education: Helping a university cope after a natural disaster. E-Learning and Digital Media, 14(5), 259-274. [DOI:10.1177/2042753017751712]
2. Balkar, B. (2015). Defining an empowering school culture (ESC): Teacher perceptions. Issues in Educational Research, 25(3): 205-225.
3. Ball, A. F. and Tyson, C. A., 2011. 'Preparing Teachers for Diversity in the Twenty-first Century', in Ball, A. F. and Tyson, C. A. (eds.) Studying Diversity in Teacher Education. Lanham, Maryland: Rowman and Littlefield
4. Bansal, S. (2020). Impact of the COVID-19 Pandemic on Education, Rise of Online Teaching-Learning Process & Effects on Health of Kids. Rise of Online Teaching-Learning Process & Effects on Health of Kids (May 8, 2020). [DOI:10.2139/ssrn.3595971]
5. Dhawn, sh., (2020). Online Learning: A Panacea in the Time of COVID-19 Crisis, Vol. 49(1) 5-22 [DOI:10.1177/0047239520934018]
6. Fiona King (2019). Professional learning: empowering teachers, Professional [DOI:10.1080/19415257.2019.1580849]
7. Huang, R. H., Liu, D. J., Tlili, A., Yang, J. F., Wang, H. H., Zhang, M., Lu, H., Gao, B., Cai, Z., Liu, M., Cheng, W., Cheng, Q., Yin, X., Zhuang, R., Berrada, K., Burgos, D., Chan, C., Chen, N. S., Cui, W., Hu, X. et al. (2020). Handbook on facilitating flexible learning during educational disruption: The Chinese experience in maintaining undisrupted learning in COVID-19 outbreak. Smart Learning
8. Institute of Beijing Normal University. Indonesian's, education2, (1): 2017, 37-48
9. Liguori, E. W., & Winkler, C. (2020). From offline to online: Challenges and opportunities for entrepreneurship education following the COVID-19 pandemic. [DOI:10.1177/2515127420916738]
10. Jones A. (2010). Affective Issues in Learning Technologies Emotional Responses to Technology andTechnology, s Role in Supporting Socio-Emotional Skills. JiME [Internet]. Cited 2010 Sep; JIME Special Issue on Researching Computers and Learning: 1-22. available:http://jime.open.ac.uk/2010/09 [DOI:10.5334/2010-9]
11. Martin, A. (2020). How to optimize online learning in the age of coronavirus (COVID-19): A 5-point guide for educators.
12. McBrien, J. L., Cheng, R., & Jones, P. (2009). Virtual spaces: Employing a synchronous online classroom to facilitate student engagement in online learning. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 10(3), 117 [DOI:10.19173/irrodl.v10i3.605]
13. McGorry, S. Y. (2002). Online, but on target? Internet-based MBA courses: A case study. T he Inte r net a nd Highe r Educ a tion, (2): 167-175 [DOI:10.1016/S1096-7516(02)00089-1]
14. Ranjbar H, Haghdoost A, Salsali M, Khoshdel A, Solaymani M, Bahrami N, Sampling in qualitative research, Tips to start Journal of Army University of Medical Sciences of the Islamic Republic of Iran,2012(10)(3)250-238
15. Rieley, J. B. (2020). Corona Virus and its impact on higher education. Research Gate
16. Shahzad, S, Hussain, G, Sadaf, N, Sarwat, S, Ghani, U; & Saleem, R, (2020). Impact of Virtual Teaching on ESL Learners' Attitudes under Covid-19 Circumstances at Post Graduate Level in Pakistan. Vol. 13, No. 9. [DOI:10.5539/elt.v13n9p1]
17. Thomas, S. (2017). Teacher Empowerment: A Focused Ethnographic Study in Brunei Darussalam. The Qualitative Report, 22(1), 47-72. [DOI:10.46743/2160-3715/2017.2587]
18. Tindowen, D. J. (2019). Influence of empowerment on teachers' organizational behaviors. European Journal of Educational Research, 8(2), 617-631. [DOI:10.12973/eu-jer.8.2.617]
19. Tull, S. P. C., Dabner, N., & Ayebi-Arthur, K. (2017). Social media and e-learning in response to seismic events: Resilient practices. Journal of Open, Flexible and Distance Learning, 21(1), 63-76.
20. Yulia, H. Devi, P. (2017). Empowering teachers to increase a quality of Zimmerman M A. 1990. Taking aim on empowerment research: On the distinction

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش‌های تربیتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb