1- گروه علوم تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران ، hasani.rafigh@gmail.com
2- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
چکیده: (4430 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف شناسایی تجارب زیسته دانشآموزان از آزمونهای آنلاین در بستر شبکه شاد انجام شد. ماهیت این پژوهش، کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. برایناساس، محققان در مطالعه حاضر کوشیدند تا تجربه دانشآموزان از آزمونهای آنلاین در بستر شبکه شاد تحلیل کنند. میدان پژوهش متشکل از کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه اول سطح شهر سنندج بود. مشارکتکنندگان شامل دانشآموزان دختر و پسر نواحی یک و دو شهر سنندج بالغ بر 112 نفر از دانشآموز مقطع متوسطه اول بودند. دادههای پژوهش حاضر از طریق انجام مصاحبههای نیمه ساختیافته بهصورت فردی و به شکل آنلاین جمعآوری شد. دادههای موجود با استفاده از روش کلالیزی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. از تحلیل دادههای بهدستآمده شامل 15 مضمون سازماندهنده شامل نگرش مثبت؛ نگرش منفی؛ خنثی بودن؛ مشکلات نرمافزاری و سختافزاری و پشتیبانی؛ ایجاد استرس و اضطراب؛ یادگیری سطح پایین؛ خلق فرصت تقلب گسترده؛ مهارت تستزنی، تنوع در سؤالات و بررسی آسان؛ پایین بودن اعتبار نمره کسبشده؛ ترجیح حضوری در مقابل آنلاین؛ عدم رصد دانشآموز؛ هرزمانی و هر مکانی بودن آزمون آنلاین؛ تجربهای جدید و گاهی اوقات نهچندان خوب؛ ایمن کردن در مقابل به خطر انداختن سلامتی و عدم شکلگیری رقابت برابر و سالم نامگذاری شدند. بهطورکلی، نتایج مطالعه حاضر با تأکید بر ضرورت شناسایی معایب و مزایای آزمونهای آنلاین، نیاز به فرهنگسازی، توانمندسازی معلمین و دانشآموزان در فضای مجازی و بازنگری در روش برگزاری آزمونهای آنلاین و زمینه یادگیری و بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان از طریق آزمونهای آنلاین تاکید دارد.
شمارهی مقاله: 5
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
سنجش و اندازه گیری های تربیتی دریافت: 1400/11/13 | ویرایش نهایی: 1402/8/30 | پذیرش: 1401/2/21 | انتشار الکترونیک: 1401/4/9