جلد 12، شماره 46 - ( بهار و تابستان 1402 )                   شماره 46 صفحات 19-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.YAZD.REC.1402.018

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

soltanifar F, Aryanpour H, Mohammadpanah A. The Effectiveness of Mindfulness Training on Sleep Quality and Mental Health of Girl Students Participating in the University Entrance Exam. Journal title 2023; 12 (46) :1-19
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1309-fa.html
سلطانی فر فاطمه، آریانپور حمیدرضا، محمدپناه عذرا. اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر کیفیت خواب و سلامت روان دانش آموزان دختر کنکوری. عنوان نشریه. 1402; 12 (46) :1-19

URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1309-fa.html


1- دانشگاه اردکان
2- دانشگاه اردکان ، hamidaryanpour@ardakan.ac.ir
چکیده:   (2205 مشاهده)
دوره نوجوانی به دلیل مشغله های فکری و روانی دانش آموزان، از جمله ورود به دانشگاه و آینده شغلی و غیره، با فشار روانی همراه است. در این پژوهش اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر کیفیت خواب و سلامت روان دانش آموزان دختر کنکوری مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش یک مطالعه شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایشی و کنترل و آزمون پیگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر کنکوری (پایه دوازدهم) یزد در سال تحصیلی 1401-1400 بود، که به روش نمونه گیری در دسترس 30  نفر از آنها انتخاب شدند که در نهایت به دلیل ریزش آزمودنی، 27 نفر بودند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارش شدند. گروه آزمایشی 6 جلسه آموزش ذهن آگاهی دریافت کردند و گروه کنترل تحت هیچ مداخله ای قرار نگرفت. برای جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ (1989) و پرسشنامه سلامت عمومیGHQ-28 (1978)، استفاده شد. داده های حاصل از پرسشنامه ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی  به وسیله نرم افزار تحلیل آماری SPSS-23  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آموزش ذهن آگاهی بصورت معناداری کیفیت خواب و سلامت روان دانش آموزان دختر کنکوری را بهبود بخشیده است.
 
متن کامل [PDF 1035 kb]   (498 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی سلامت
دریافت: 1401/12/16 | ویرایش نهایی: 1403/2/22 | پذیرش: 1403/2/2 | انتشار الکترونیک: 1403/2/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش‌های تربیتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb