Pourzaran S, Naveedy A, Faghih Aram B, Barzegar N, Kiomarsi F. Construct Validity of the Empowerment Model of Middle Managers in Education: Examination of Model Fit with Field Data. Journal title 2023; 12 (46) :57-74
URL:
http://erj.khu.ac.ir/article-1-1394-fa.html
پورآذران شهربانو، نویدی احد، فقیه آرام بتول، برزگر نادر، کیومرثی فیروز. اعتبار سنجی الگوی توانمندسازی مدیران میانی آموزش و پرورش: ارزیابی برازش مدل با دادههای میدانی. عنوان نشریه. 1402; 12 (46) :57-74
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1394-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
2- پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ، anaveedy@gmail.com
3- دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر
چکیده: (4179 مشاهده)
پژوهش حاضر با رویکرد کمّی بهمنظور آزمون روایی سازه و برازش مدل ششمؤلفهای توانمندسازی مدیران میانی آموزشوپرورش در ایران با دادههای میدانی انجام شد. جامعه آماری این مطالعه را مدیران میانی آموزشوپرورش استان تهران (حدود 510 نفر) بودند که بیش از 70 درصد از جامعه آماری (348 نفر) با نمونههای در دسترس در این مطالعه شرکت کردند و به پرسشنامه 66 سؤالی محقق ساخته پاسخ دادند. برای ارزیابی روایی پرسشنامه، علاوه بر نظرات صاحبنظران، از تحلیل عامل تأییدی استفاده شد و برای ارزیابی پایایی آن از آلفای کرونباخ محاسبه شد که برای شش مؤلفه پرسشنامه، مقدار آلفا از ٨7/٠ تا 93/٠ متغیر بود. برای بررسی برازش مدل شش عاملی با دادههای میدانی، از تحلیل عامل تأییدی با استفاده از بسته نرم افزاری23 AMOS استفاده شد. عاملها در مدل برازش شده شامل عاملیت نیروی انسانی، خودتنظیمی و توسعه خویشتن، انتصاب مبتنی بر شایستگی، تعلق سازمانی، توزیع قدرت و تفویض اختیار، اصلاح سیاستهای کلان (مساعد ساختن محیط فرا سازمانی) بودند که همگی دارای بار عاملی در آستانه قابل بودند. شاخصهای برازش مدل توانمندسازی مدیران میانی آموزشوپرورش نشاندهنده برازش مطلوب الگوی ارائهشده است. این پرسشنامه میتواند برای ارائه مدلی برای توانمندسازی مدیران میانی آموزشوپرورش در مطالعات آینده به کار رود.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزشی دریافت: 1402/11/5 | ویرایش نهایی: 1403/7/16 | پذیرش: 1402/12/18 | انتشار الکترونیک: 1402/12/23