جلد 13، شماره 47 - ( پاییز و زمستان 1402 )                   شماره 47 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Michaeeli Manee F, Arzhangi B, Abkhiz S, Akbarzadeh N, Rostamzadeh F, Ashrafi A. The mediating role of moral relativism in the relationship between Machiavellianism, honesty-humility and academic dishonesty. Journal title 2024; 13 (47)
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1413-fa.html
میکاییلی منیع فرزانه، ارژنگی بهزاد، آب خیز شلر، اکبرزاده نگین، رستم زاده فرشته، اشرفی امیرمحمد. نقش میانجی نسبیت گرایی اخلاقی در رابطه ماکیاولیسم ، صفت صداقت-تواضع با بی صداقتی تحصیلی. عنوان نشریه. 1402; 13 (47)

URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1413-fa.html


دانشگاه ارومیه
چکیده:   (856 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی روابطه ماکیاولیسم و صفت صداقت-تواضع بر بی­صداقتی تحصیلی با نقش میانجی نسبیت گرایی اخلاقی در بین دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه ارومیه انجام شد. این پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر، کلیه­ی دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه  ارومیه به تعداد 1200 نفر بودند که 327 نفر با روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. جهت جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه ماک چهار (1970)، پرسشنامه شخصیتی هگزاکو (2004)، پرسشنامه بی‌صداقتی تحصیلی بشیر و بلا (2018) و پرسشنامه نسبیت گرایی اخلاقی کولیر-اسپرول و همکاران (2019) استفاده شد. داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت و شاخص­های برازش مدل استخراج و مدل پژوهش تأیید گردید. نتایج نشان داد اثرات مستقیم ماکیاولیسم بر نسبیت گرایی اخلاقی با مقدار 052/0، صفت صداقت-تواضع بر نسبیت گرایی اخلاقی 45/0، ماکیاولیسم بر بی‌صداقتی تحصیلی 092/0 و صفت صداقت-تواضع بر بی صداقتی تحصیلی 116/0 معنادار می­باشند. اما اثر نسبیت گرایی اخلاقی بر بی صداقتی تحصیلی 12/0 معنادار نمی­باشد. هم­چنین اثرات غیرمستقیم ماکیاولیسم و صفت صداقت-تواضع با واسطه­گری نسبیت‌گرایی اخلاقی بر بی صداقتی تحصیلی به ترتیب 0139/ 0و 018/0- نیز معنادار نبود. با این وجود می­توان از طریق ارائه برنامه­های آموزشی بر بنیاد ماکیاولیسم، صفت صداقت-تواضع به جلوگیری از بی­صداقتی تحصیلی در دانشجویان و کاهش آن کمک کرد.

 
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1402/12/25 | پذیرش: 1403/6/11 | انتشار: 1403/6/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش‌های تربیتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb