 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     zare Z,  Ghasempour Moghaddam H,  Khamseh A. Investigating the effectiveness of the "brain-based" teaching in biological sciences on enhancing students' learning and Improve attitude.  erj 2024; 15 (49) :146-163
URL: 
http://erj.khu.ac.ir/article-1-1479-fa.html   
                    
                    زارع زهرا،  قاسم پور مقدم حسین،  خمسه ابوالفضل. بررسی اثربخشی آموزش «مبتنی بر مغز» در درس علوم زیستی بر تقویت یادگیری و بهبود نگرش دانش آموزان.  پژوهش های تربیتی. 1403; 15 (49) :146-163
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1479-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشگاه فرهنگیان ، z.zare@cfu.ac.ir
 2- دانشگاه فرهنگیان 
                    
                    
                    چکیده:       (1919 مشاهده)
                    
                    
                    هدف پژوهش، بررسی اثربخشی روش تدریس «مبتنی بر مغز» بر تقویت یادگیری و نگرش دانش آموزان در علوم زیستی است. روش پژوهش نیمه آزمایشی با دو گروه کنترل و آزمایش بودهاست. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر پایه دهم شهر اقلید در سال تحصیلی 1403-1402 است. نمونه آماری به صورت در دسترس انتخاب و به تعداد 50 نفر در دو گروه کنترل و آزمایشی تقسیم شدند. ابزار اندازهگیری متغیرها آزمون محقق ساخته شناختی- مهارتی و پرسشنامه محققساخته نگرشسنج بود. روایی ابزار محقق ساخته با استفاده از نظرات معلمان متخصص و پایایی آنها به شیوه بازآزمایی تعیین شد. برای ارزیابی و تجزیه و تحلیل فرضیه ها از نرم افزار آماری SPSS26 و آزمونهای آماری (کولموگروف- اسمیرنوف، تی تست و شاخص کای اسکوآر) استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش به شیوه یادگیری « مبتنی بر مغز» در مقایسه با روش معمول سبب افزایش نمرات دانش آموزان در سطح دانش و مهارت و بهبود نگرش آنان در درس زیست شناسی، مبحث «گردش خون» گردیده است. یافته های این پژوهش نقش و اهمیت روش تدریس "مبتنی بر مغز" را در یادگیری نشان میدهد.
 
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
مقاله پژوهشی |
                    موضوع مقاله: 
                    
آموزش و توسعه  دریافت: 1403/6/15 | ویرایش نهایی: 1404/6/5 | پذیرش: 1403/12/22 | انتشار الکترونیک: 1403/12/22