امروزه هویت ملی یکی از مقولههای مهم در برنامهریزی توسعه کشورها است. بخش اعظم آموزش هویت ملی در چارچوب آموزش و پرورش رسمی صورت میگیرد. با آغاز دوره تحول بنیادین، کتب درسی نیز متناسب با رویکرد جدید تغییر مییابند. مقاله حاضر به تحلیل آموزش هویت ملی میپردازد و از این منظر کتاب جدید التالیف مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی با کتاب تعلیمات اجتماعی دوره قبل از تحول مقایسه میشود. جامعه آماری شامل دو کتاب فوق میباشد. روش تحقیق تحلیل محتوای کمی و کیفی است و واحد تحلیل مضمون میباشد. ابعاد هویت ملی در این پژوهش عبارت است از: نمادها، ارزشها، میراث فرهنگی، مشاهیر و شخصیتها و وقایع و رخدادها. نتایج تحقیق نشان میدهد که به مؤلفههای هویت ملی در هر دو کتاب به طور نامتوازن پرداخته شده است و این امر در کتاب مطالعات اجتماعی مشهودتر است. کتاب تعلیمات اجتماعی بیشتر به بعد مشاهیر و شخصیتها (37/44%) و کتاب مطالعات اجتماعی بیشتر به بعد ارزشها (50/85%) پرداخته است. بی توجهی به مشاهیر و وقایع ملی، حذف ارزشهای سیاسی، توجه بیشتر به ارزش های اجتماعی، اخلاقی و مذهبی از ویژگیهای کتاب مطالعات اجتماعی در دوره تحول بنیادین میباشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |