جلد 5، شماره 36 - ( بهار و تابستان 1397 )                   شماره 36 صفحات 39-20 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rostami S, foladchang M. Investigating Causal Relationships between Parental Meta-Emotion and Academic Adjustment with Mediation for Self-Discremination. Journal title 2018; 5 (36) :20-39
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-283-fa.html
رستمی سمیرا، فولادچنگ مجبوبه. بررسی مدل علّی رابطه دیدگاه فراهیجان والدین و سازگاری تحصیلی با واسطه گری تمایز یافتگی خود. عنوان نشریه. 1397; 5 (36) :20-39

URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-283-fa.html


1- دانشگاه شیراز ، s.rostamipsy@gmail.com
2- دانشگاه شیراز
چکیده:   (4716 مشاهده)

در این پژوهش رابطه ساختاری ابعاد دیدگاه فراهیجان والدین(هدایت گری و آگاهی) و سازگاری تحصیلی با واسطه­گری تمایز­یافتگی خود در قالب یک مدل علّی مورد بررسی قرار گرفت. برای انجام این پژوهش بنا­بر روش تعیین حجم نمونه کلاین برای روش تحلیل­مسیر 241 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز با روش نمونه­گیری خوشه­ای تک مرحله ای انتخاب شدند. سه مقیاس معتبر شامل: مقیاس دیدگاه فراهیجانی والدین سویین بورن (SMEPS)، فرم کوتاه تمایز¬یافتگی خود (DSI-SE) و مقیاس سازگاری­تحصیلی «آزمون شخصیتی کالیفرنی» جهت سنجش متغیرهای مدل مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل داده ها  با روش تحلیل مسیر از نوع رگرسیون انجام شد. هم­چنین برای بررسی معناداری واسطه­گری و برازش مدل از نرم افزار ایموس استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل با داده­های این پژوهش، برازش مناسبی دارد، هم­چنین هدایت­گری و آگاهی با واسطه­گری تمایز­یافتگی خود، سازگاری تحصیلی را بصورت غیر مستقیم و قوی تر از مسیر مستقیم، پیش بینی نمود.
 

متن کامل [PDF 885 kb]   (1436 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1396/2/24 | ویرایش نهایی: 1397/10/24 | پذیرش: 1397/5/13 | انتشار الکترونیک: 1397/8/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش‌های تربیتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb