مطالعه حاضر با هدف تبیین موفقیت تحصیلی بر اساس جهتگیری هدف و بهزیستی ذهنی دانشآموزان و والدین در بین دانشآموزان دختر سال سوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1391-1390 انجام شد. مطالعه حاضر از نوع همبستگی است که با روش نمونهگیری خوشهای تعداد 441 نفر دانشآموز دختر به همراه والدینشان از جامعه مورد نظر انتخاب شدند. اطلاعات از طریق مقیاس پاناس، مقیاس جهتگیری هدف، مقیاس ادراک جهتگیری هدفی والدین را دانش آموزان و مقیاس رضایت از زندگی جمعآوری شد. برای ارزیابی موفقیت تحصیلی از معدل دانشآموزان استفاده شد. یافتهها نشان داد الگوهای ساختاری مفروض با دادهها برازش قابل قبولی دارد و والدین با موفقیت تحصیلی دارد. نتایج پژوهش نشان میدهد که میان دانشآموزان دختر مورد مطالعه بخشی از تمایز موفقیت تحصیلی از طریق بهزیستی ذهنی و جهتگیری هدف دانشآموزان و بهزیستی ذهنی و جهتگیری هدف والدین آنان قابل تبیین است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |