 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Habibi-Kaleybar R,  gobadi L. The relationship between self-directed learning and academic vitality with the intermediate role of academic motivation.  erj 2020; 7 (41) :123-139
URL: 
http://erj.khu.ac.ir/article-1-828-fa.html   
                    
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشگاه شهید مدنی ، habibiramin110@gmail.com
 2- دانشگاه شهید مدنی 
                    
                    
                    چکیده:       (6443 مشاهده)
                    
                    
                    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای انگیزش تحصیلی در رابطه یادگیری خودراهبر و سرزندگی تحصیلی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی (تحلیل مسیر از نوع معادلات ساختاری) بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 98-1397 بودند که تعداد آنها 8000 نفر بود که از این تعداد 244 دانشجو (172دختر و 72پسر) با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. در پژوهش حاضر از پرسشنامههای یادگیری خودراهبر فیشر و همکاران (2001)، انگیزش تحصیلی لپر و همکاران (2005) و سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده (1391)  به عنوان ابزار جمعآوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری و نرمافزار ایموس استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان دادند در مدل پیشنهادی مدل مفروض با دادههای پژوهشی برازش میشوند. اثر مستقیم یادگیری خودراهبر بر انگیزش تحصیلی و اثر مستقیم انگیزش تحصیلی بر سرزندگی تحصیلی هر دو در سطح (01/0>P) معنادار بودند. همچنین اثر غیرمستقیم یادگیری خود راهبر بر سرزندگی تحصیلی ( 05/0>P) معنادار شد. یادگیری خودراهبر 26/0درصد از تغییرات انگیزش و 16/0 درصد از واریانس سرزندگی را تبیین میکند. بنابراین توجه به یادگیری خودراهبر نقش مهمی در انگیزش تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشجویان دارد.  
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
مقاله پژوهشی |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی تربیتی  دریافت: 1399/3/21 | ویرایش نهایی: 1401/11/18 | پذیرش: 1399/10/28 | انتشار الکترونیک: 1399/10/28