دانشگاه خوارزمی ، n.mohammadhasani@khu.ac.ir
چکیده: (4072 مشاهده)
فناوری ردیاب چشمی چند سالی است که توجه پژوهشگران را به عنوان ابزاری برای یافتن دادههای عینی از فرایندهای ذهنی به خود جلب کرده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی کاربستهای فناوری نامبرده در انجام مطالعات حوزهی یادگیری، به روش مرور نظامند به تحلیل پژوهشهای انجام شده طی سالهای 2010 -2020 پرداخته است. تعداد 24 مقاله بعد از اعمال ملاکهای ورود و خروج مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان داد که تثبیت و مدت زمان خیرگی، از جمله مقیاسهای اندازهگیری ردیاب چشم بوده که در اکثر مطالعات یادگیری، مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین بررسی توجه بصری در حین پردازشهای شناختی، بررسی گذار بین اطلاعات متنی و تصویری، مقایسهی استراتژیهای افراد موفق در حین خواندن، تصمیمگیری، حلمسئله و الگوسازی پردازش اطلاعات از جمله کاربردهای رصد حرکات چشم در مطالعات یادگیری بوده است. نتایج تحلیل حاکی از آن است که ابزار ردیاب چشمی، امکانی را پیش روی محققان تعلیم و تربیت قرار میدهد تا نتایج یادگیری را به پردازشهای شناختی پیوند بزنند؛ که این مهم دلالتهایی را برای طراحی محیطهای یادگیری به همراه دارد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1399/6/8 | ویرایش نهایی: 1399/11/20 | پذیرش: 1399/10/4 | انتشار الکترونیک: 1399/10/4