جلد 17، شماره 51 - ( پاییز و زمستان 1404 )                   شماره 51 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

amani M, alipour N, pirzadeh Z. Psychometric characteristics of studyholism inventory(SI-10). erj 2025; 17 (51)
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1504-fa.html
امانی ملاحت، علیپور نگین، پیرزاده زهرا. ویژگی های روانسنجی پرسشنامه وسواس مطالعه. پژوهش های تربیتی. 1404; 17 (51)

URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1504-fa.html


1- دانشگاه محقق اردبیلی ، malahat_amani@yahoo.com
چکیده:   (40 مشاهده)
تحقیق حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه وسواس مطالعه (SI-10) در میان دانشجویان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع روان‌سنجی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در نیم‌سال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲۱۴۰۳ بود. از میان آن‌ها، ۳۸۰ دانشجو با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه ای انتخاب شدند و پرسشنامه وسواس مطالعه (لوسکالزو و همکاران،2018)، مقیاس کمال‌گرایی سه بعدی فرم کوتاه (فیهر و همکاران،2019) و پرسشنامه اصلاح شده مقیاس فرسودگی مسلش( شوفلی و همکارانش،2002) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، ساختار دو عاملی پرسشنامه شامل «وسواس مطالعه» و «درگیری در مطالعه» را تأیید کرد و شاخص‌های برازش مدل در سطح قابل قبول بود(08/0=RMSEA ، 94/0=GFI، 93/0=CFI). همچنین ضرایب پایایی آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 75/0، برای عامل وسواس مطالعه 80/0، و برای عامل درگیری در مطالعه 73/0 به‌دست آمد که نشان‌دهنده پایایی مناسب ابزار است. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که وسواس مطالعه با کمال‌گرایی و فرسودگی تحصیلی رابطه مثبت و معنادار دارد. همچنین درگیری در مطالعه با کمال‌گرایی همبستگی مثبت و با فرسودگی تحصیلی همبستگی منفی داشت. این یافته‌ها روایی همگرا و واگرای پرسشنامه را تأیید می‌کنند. افزون بر این، گروه‌های دارای وسواس مطالعه بدون درگیری و گروه‌های جداشده، سطوح بالاتری از فرسودگی تحصیلی داشتند، و گروه دارای وسواس مطالعه همراه با درگیری، نمرات بالاتری در کمال‌گرایی کسب کردند که بیانگر روایی تشخیصی پرسشنامه است. در مجموع، نسخه فارسی پرسشنامه وسواس مطالعه (SI-10) دارای ویژگی‌های روان‌سنجی مطلوبی است و می‌تواند به‌عنوان ابزاری مناسب برای سنجش وسواس مطالعه در میان دانشجویان ایرانی مورد استفاده قرار گیرد.
 
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1403/9/1 | ویرایش نهایی: 1404/5/27 | پذیرش: 1404/6/5 | انتشار الکترونیک: 1404/9/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش‌های تربیتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb