1- دانشگاه پیام نور ، a.jadidi@pnu.ac.ir
2- دانشگاه پیام نور
چکیده: (4548 مشاهده)
مطالعه آمیخته حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی ویژگیهای اخلاقی موک (انبوه و دوره) انجام گرفت. به این منظور از دو روش جستجوی اکتشافی (کیفی) و روش پرسشنامهای (کمی) استفاده شد. نمونه پژوهش در بخش کیفی منابع الکترونیکی مرتبط با موضوع و در بخش کمی 36 نفر از خبرگان برنامهریزی آموزش از دور در محیطهای آموزش مجازی و دانشگاههای مجازی بودند که به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. جهت تحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل محتوا و جهت تحلیل دادههای نظرسنجی از شاخص نسبت روایی محتوا، میانگین وزنی و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج کیفی دوره و انبوه اخلاق موک حاکی از یکسان بودن تأثیر هر یک از ابعاد یادگیرنده، محتوای آموزشی، سازمان یاددهنده و محیط آموزشی موک با برگزاری آموزشهای حضوری و چهره به چهره میباشد و نیاز به ویژگیهای اخلاقی جدید نیست. در نتایج کمی ویژگی دوره و انبوه اخلاق موک 15 ملاک شناسایی شدند که باید بر ابعاد سازمان یاددهنده، محتوا و محیط آموزش توجه ویژه داشت چون هیچ نوع محدودیتی در ارائه این نوع آموزش وجود ندارد و در نتایج کمی ویژگی انبوه و دوره اخلاق موک باید بر ابعاد سازمان یاددهنده، محتوا و محیط آموزش توجه ویژه داشت چون در ارائه این نوع آموزش هم در سطح وسیعی از یادگیرندگان و هم در برهه زمانی منظم اجرا میشود و بعد یادگیرنده و سازمان یاددهنده نیز اهمیت بسزایی دارند. این نتایج حاکی از آن است که در برگزاری ویژگیهای انبوه و دوره موک (وسیع، همهگیر و برهه زمانی خاص و منظم) باید به ابعاد یادگیرنده و سازمان یاددهنده توجه ویژهای داشت و ملاکهای اخلاقی ملی و جهانی مورد توجه قرار داده شود و در سطح فرا کلان به آن پرداخته شود، چرا که اخلاق کلاسهای حضوری در سطح خرد و بومی اجرا میشود اما در این کلاسها اخلاق ملی و جهانی به طور گسترده و منظم به کار میرود و استفاده میشود.
واژههای کلیدی: انبوه،
دوره،
اخلاق موک
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
برنامه ریزی آموزشی دریافت: 1399/5/12 | ویرایش نهایی: 1399/11/20 | پذیرش: 1399/10/4 | انتشار الکترونیک: 1399/10/4