زمینه و هدف: هدف این پژوهش بررسی و مقایسه رابط کاربر این پایگاهها از دیدگاه کاربران دانشگاه تهران و ارتباط آن با رضایت کاربران است.
روش: در این پژوهش از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شده است. جامعه مورد پژوهش دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران است که از میان آنها با بهرهگیری از نمونهگیری هدفمند طبقهای دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده شیمی و زیستشناسی از پردیس علوم بهعنوان نمونه موردمطالعه انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته که بر اساس مؤلفههای دهگانه نیلسن و پرسشنامه رضایت کاربر QUIS تنظیم شده است جمع آوری شد. رابط کاربر هر پایگاه در 5 شاخص شامل خصیصههای کلی، خصیصههای جستجو،خصیصههای بازیابی، خصیصههای نمایش و خصیصههای کاربرپسندی مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که پایگاه Elsevier با میانگین 88/3 از امتیاز بیشتری نسبت به پایگاههای دیگر برخوردار است. ازنظر کاربران مورد مطالعه، کیفیت رابط کاربر این پایگاه نسبت به پایگاههای دیگر در وضعیت بهتری قرار دارد. باید توجه داشت که این برتری نشاندهنده کیفیت پایگاه اطلاعاتی نیست و تعامل نسبتاً خوب کاربران میتواند به دلیل آشنایی کاربران با این پایگاه و فرآیند جستجو و بازیابی منابع باشد.
نتیجهگیری: رضایت کاربران از پایگاه اطلاعاتی و فرآیند جستجو و بازیابی هدف اصلی در طراحی و توسعه پایگاه است. رضایت کاربران بهصورت مستقیم تحت تأثیر ویژگیهای رابط کاربر است، بررسی نقاط قوت و ضعف یک پایگاه و آشنا نمودن کاربران با این نقاط در تسهیل دستیابی به منابع موردنیازشان ضروری است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |