زمینه و هدف: هدف این مقاله بررسی تعامل کاربران با اطلاعات ارائه شده در نرمافزار منبعباز مدیریت یادگیری ایفرانت با تاکید بر استاندارد اسکورم است تا درکی از محتوای تعاملی و استانداردهای تولید محتوا، و نیز تعامل کاربران با محتوای ارائه شده در سامانههای مدیریت یادگیری، و رفتارهای آنان در برخورد با اطلاعات ارائه دهد.
روش: در این پژوهش از روش کیفی نتنوگرافی- قومنگاری در جامعه برخط- استفاده شده و تمام دادهها بهصورت برخط و با استفاده از گزارشهای نرمافزار و مشاهده رفتار کاربران در محیط برخط گردآوری شده است.
یافتهها: با مقایسه عملکرد کاربران در دو دوره آموزشی الکترونیکی مشخص شد کاربرانی که در دوره آموزشی «نصب و راهاندازی نرمافزار میز مرجع مجازی» شرکت کردند در سه فصل اول دوره که اطلاعات بهصورت فیلم تهیه شده بود با مشکل کمتری مواجه بودند. در سایر فصلها اطلاعات ارائه شده به شکل متن و تصویر پاسخگوی نیاز آنها نبود و نیاز به تعامل مستقیم با مدرس داشتند. کاربرانی که در جلسات برخط وبکنفرانس شرکت کردند و با مدرس ارتباط نزدیکتری داشتند دوره را با موفقیت بیشتری نسبت به قبل سپری کردند. در دوره آموزشی «نرمافزار اندنوت» که تمام دوره بهصورت فیلم آموزشی تهیه شده بود، کاربران با محتوای ارائه شده ارتباط خوبی برقرار کردند و کمتر با مشکل مواجه شدند. بر این اساس و با توجه به بازخورد گرفته شده از این دورهها، در دروسی که بیشتر محتوای آموزشی آنها به صورت متن و تصویر تهیه شده است، کاربران با مشکلات بیشتری در سپری نمودن دوره روبرو میشوند و تنها ارائه محتوا با این روش نیازهای آموزشی آنها را برطرف نمیکند.
نتیجهگیری: ارائه محتوای آموزشی در بستر «سامانه مدیریت یادگیری تعاملی» میبایست دارای شرایط و ضوابطی باشد، صرفا نمیتوان با قرار دادن محتوای متنی و تصویری به نتیجه دلخواه رسید فیلمهای آموزشی گرچه میتواند کمک بیشتری به کاربر نماید، اما برای رسیدن به نتیجه مطلوبتر، نیاز است محتوای کاملا تعاملی در اختیار کاربران قرار گیرد، تا بتوان فعالیت کاربر را در محیط آموزش کنترل کرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |