زمینه و هدف: این تحقیق با هدف شناسایی و تحلیل ویژگیهای ساختاری و ظاهری و فعالیتهای موردانتظار از یک وبسایت خدماتی- ترویجی بر اساس دیدگاههای صاحبنظران حوزه کشاورزی و علوم وابسته و مدیران سایتها و وبلاگهای فعال در این حوزه در ایران انجام شده است.
روش: تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی و جامعه آماری صاحبنظران حوزه کشاورزی و علوم وابسته و مدیران سایتها و وبلاگهای فعال در این حوزه بودند که 310 نفر از آنان با شیوه نمونهگیری طبقهای تصادفی با انتساب انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود که برای تعیین روایی آن از نظرات کارشناسان استفاده شد. پایایی آن نیز با ضریب آلفایکرونباخ 88/0 مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماری SPSS انجام شد.
یافتهها: نتایج تحلیل عاملی دیدگاههای صاحبنظران در زمینه ویژگیهای ساختاری و ظاهری یک وبسایت خدماتی- ترویجی کشاورزی به ترتیب به استخراج شش عامل کاربرمحوری و تعامل، در دسترس بودن و شفافیت محتوا، قابلیت تغییر ساختار با توجه به نیاز مخاطب، روزآمدی و صحت محتوا، منحصر به فرد بودن محتوا و جامعیت محتوا و در زمینه خدمات و فعالیتهای مورد انتظار از یک وبسایت خدماتی- ترویجی کشاورزی به استخراج شش عامل ارائه تسهیلات بانکی و خدمات تعاملی، ارائه خدمات جامع و تخصصی (محتوایی و مشاورهای)، بازاریابی برخط و معرفی کشاورزان و روستاهای نمونه، ارائه خدمات ترویجی و اطلاعرسانی، ایجاد شبکه اجتماعی و ارائه الگوهای موفق و رسیدگی به امور کشاورزان منجر شد.
نتیجهگیری: بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از پدیدههای کارساز در اجرای نقشها و خدمات ترویج میباشد که منجر به ظهور ترویج مجازی گردیده است. کاربرد این فناوری در ترویج کشاورزی میتواند علاوه بر پاسخگویی به تقاضاهای روزافزون ذینفعان، پتانسیلها و فرصتهای نوینی را برای ارتقای ظرفیتهای خدماترسانی به وجود آورده و موجبات توسعه ترویج کشاورزی را در فضای جدید فراهم آورد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |