دوره 2، شماره 2 - ( 6-1394 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 30-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ismaeili Aval M, Mahboobi M R, Shahbazi I, Karami Dehkordi I. Analyzing the Structural and Outward Features and Expected Activities of a Service-Extension Agricultural Website in Iran. Human Information Interaction 2015; 2 (2)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2487-fa.html
اسماعیلی اول محمد، محبوبی محمدرضا، شهبازی اسماعیل، کرمی دهکردی اسماعیل. تحلیل ویژگی های ساختاری و ظاهری و فعالیت های مورد انتظار از یک وب سایت خدماتی- ترویجی کشاورزی در ایران. تعامل انسان و اطلاعات. 1394; 2 (2)

URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2487-fa.html


چکیده:   (6600 مشاهده)

زمینه و هدف: این تحقیق با هدف شناسایی و تحلیل ویژگی­های ساختاری و ظاهری و فعالیت­های موردانتظار از یک وب­سایت خدماتی- ترویجی بر اساس دیدگاه­های صاحب­نظران حوزه کشاورزی و علوم وابسته و مدیران سایت­ها و وبلاگ­های فعال در این حوزه در ایران انجام شده است.

روش: تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی و جامعه آماری صاحب­نظران حوزه کشاورزی و علوم وابسته و مدیران سایت­ها و وبلاگ­های فعال در این حوزه بودند که 310 نفر از آنان با شیوه نمونه­گیری طبقه­ای تصادفی با انتساب انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود که برای تعیین روایی آن از نظرات کارشناسان استفاده شد. پایایی آن نیز با ضریب آلفای­کرونباخ 88/0 مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماری SPSS انجام شد.

یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی دیدگاه­های صاحب­نظران در زمینه ویژگی­های ساختاری و ظاهری یک وب­سایت خدماتی- ترویجی کشاورزی به ترتیب به استخراج شش عامل کاربرمحوری و تعامل، در دسترس بودن و شفافیت محتوا، قابلیت تغییر ساختار با توجه به نیاز مخاطب، روزآمدی و صحت محتوا، منحصر به فرد بودن محتوا و جامعیت محتوا و در زمینه خدمات و فعالیت­های مورد انتظار از یک وب­سایت خدماتی- ترویجی کشاورزی به استخراج شش عامل ارائه تسهیلات بانکی و خدمات تعاملی، ارائه خدمات جامع و تخصصی (محتوایی و مشاوره­ای)، بازاریابی برخط و معرفی کشاورزان و روستاهای نمونه، ارائه خدمات ترویجی و اطلاع­رسانی، ایجاد شبکه اجتماعی و ارائه الگوهای موفق و رسیدگی به امور کشاورزان منجر شد.

نتیجه‌گیری: به­کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از پدیده­های کارساز در اجرای نقش­ها و خدمات ترویج می­باشد که منجر به ظهور ترویج مجازی گردیده است. کاربرد این فناوری در ترویج کشاورزی می­تواند علاوه بر پاسخگویی به تقاضاهای روزافزون ذی­نفعان، پتانسیل­ها و فرصت­های نوینی را برای ارتقای ظرفیت­های خدمات­رسانی به وجود آورده و موجبات توسعه ترویج کشاورزی را در فضای جدید فراهم آورد.

متن کامل [PDF 400 kb]   (2037 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعامل انسان و اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Human Information Interaction

Designed & Developed by : Yektaweb