karimi E, Babaee M, Hosseini Beheshti M. Analysis of User query refinement behavior based on semantic features: user log analysis of Ganj database (IranDoc). Human Information Interaction 2018; 5 (3)
URL:
http://hii.khu.ac.ir/article-1-2800-fa.html
کریمی المیرا، بابایی محمود، حسینی بهشتی ملوک السادات. تحلیل رفتار اصلاح پرس و جوی کاربر براساس ویژگیهای معنایی: تحلیل لاگ کاربران پایگاه اطلاعات گنج (ایرانداک). تعامل انسان و اطلاعات. 1397; 5 (3)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2800-fa.html
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، تهران
چکیده: (7538 مشاهده)
هدف: نظامهای اطلاعرسانی را بدون یافتن درکی روشن از مقولههایی چون نیازهای استفادهکنندگان، چگونگی جستجوی اطلاعات توسط آنها، و چگونگی ارزیابی اطلاعاتی که دریافت میکنند، نمیتوان به نحو مطلوبی طراحی کرد یا توسعه داد. این پژوهش به منظور بررسی رفتار اطلاعیابی کاربران، به تحلیل لاگ کاربران پایگاه اطلاعات گنج( ایرانداک) پرداخته است. آن چه در این پژوهش برای بررسی در نظر گرفته شده است، ویژگیهای معنایی جستجو و اصلاح جستجو در میان کاربران گنج است.
روش/رویکرد: روش این پژوهش، تحلیل گزارشهای تراکنش است که یکی از روشهای تجزیه و تحلیل پایگاههای اطلاعاتی به شمار میرود. در این پژوهش، لاگ کاربران پایگاه اطلاعات گنج در بازه زمانی سه ماهه ( از اردیبهشت تا مرداد 1395)از نظر ویژگیهای معنایی تحلیل شد. ابزار این پژوهش سیاهه وارسی بود که ویژگیهای معنایی را مدنظر قرار داده و به روش مشاهده انجام شد. تعداد کل جستجوهای دریافتی ده میلیون رکورد بود که آنها به جستجوهای حوزه علم اطلاعات ( با محدودسازی با اصطلاحات اصطلاحنامه در این حوزه) محدود شد. تعداد کل جستجوهای حوزه علم اطلاعات 106641 بود که تحلیل بر روی آنها انجام گرفت.
یافتههای پژوهش: تحلیل معنایی جستجوها، وجود رابطههای معنایی را بین جفتهای اصطلاحات مبتنی بر اصطلاحنامه در جستجوهای کاربر نشان داد. نتایج نشان داد که کاربران برای رسیدن به پاسخ مطلوب خود در پایگاه گنج جستجوهای خود را براساس روابط معنایی اصلاح میکنند.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش میتواند در بهبود سیستم گنج برای پاسخگویی به کاربر و برای پیشنهاد برای جستجو به کاربر به کار رود. به گونهای که با آگاهی از این مسئله که کاربران اغلب تاکتیکهای خاصی را در اصلاح پرسوجوی خود به کار میبرند و از روابط معنایی خاصی در آن استفاده میکنند میتوان پیشنهادات مناسبی را به آنها ارائه داد. به طوری که با جستجوی یک مفهوم خاص در موارد مشابه مفهوم دارای رابطه معنایی که اغلب مورد استفاده کاربران قرار میگیرد به آنها پیشنهاد شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي