 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Tahmasebi Limooni S. Discovering the Underlying Components Affecting the Usability of IoT in Iranian Libraries: A Theory Based on Context.  Human Information Interaction 2021; 7 (4) 
URL: 
http://hii.khu.ac.ir/article-1-2950-fa.html   
                    
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل 
                    
                    
                    چکیده:       (6654 مشاهده)
                    
                    
                    هدف: کشف مؤلفههای بسترساز و زمینهای کاربردپذیری اینترنت اشیاء در کتابخانههای ایران با رویکرد کیفی و براساس نظریهی دادهبنیاد است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش کیفی و بر اساس تئوری برخاسته از زمینه انجام شده است. اطلاعات از طریق مصاحبهی نیمهساختاریافته با 13 نفر از اعضای هیاتعلمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی بر پایه روش هدفمند و زنجیرهای گردآوری شد. برای روایی پژوهش از روش پاسخگو و برای پایایی از روش بین دوکدگذار(شاخص تکرارپذیری) استفاده شده است. 
یافتهها: با بررسی متون و گزارههای بهدستآمده از مصاحبهها تعداد 7 مؤلفهی زمینهای کاربردپذیری اینترنت اشیاء در کتابخانههای ایران از 36 مقولات و مفاهیم شناسایی شدند که عبارتنداز: ارتباط و تبادل اطلاعات، آگاهی و شناخت، هوشمندسازی، یافتپذیری اطلاعات، سواد اطلاعاتی، خوداتکایی و خودکارسازی و ساختارها و زیرساختها .
نتیجهگیری: مؤلفههای زمینهای شناسایی شده بستر مناسب را برای حاکمیت و تحقق پدیده اصلی کاربردپذیری اینترنت اشیاء در کتابخانههای ایران مهیا میسازند. بر اساس نتایج حاصله مدل پارادایمی و نظری کاربردپذیری اینترنت اشیاء در کتابخانههای ایران ترسیم و ارائه میگردد. با مشخص شدن مؤلفههای زمینهای و ارتباط آنها در مدل نظری و بر اساس نگرش مصاحبهشوندگان کتابخانههای ایران میتوانند از آن برای استقرار و پیادهسازی اینترنت اشیاء استفاده کنند.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي