ghayouri Z, abam Z. Analysis of the dimensions of the use of search tactics with emphasis on user characteristics and simulated search tasks based on the Anderson and Crasswell classification scheme. Human Information Interaction 2020; 7 (3)
URL:
http://hii.khu.ac.ir/article-1-2954-fa.html
غیوری زینب، آبام زویا. واکاوی ابعاد بکارگیری تاکتیکهای جستجو با تأکید بر ویژگیهای کاربران و وظایف جستجوی شبیهسازی شده براساس طرح طبقهبندی آندرسون و کراسول. تعامل انسان و اطلاعات. 1399; 7 (3)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2954-fa.html
دانشگاه الزهرا
چکیده: (2702 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی فراوانی و مدت زمان سپری شده در بکارگیری تاکتیکهای جستجو و تأثیر ویژگیهای کاربران و نوع وظیفه جستجو بر بکارگیری تاکتیکهای جستجو است.
روش: روش پژوهش حاضر رویکرد کمی است که براساس دادههای دادههای برگرفته از نرمافزار مورائه اخذ شده است. نمونه پژوهش 35 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی (دانشجویان دکتری و دانشجویان ترم آخر کارشناسیارشد) از دو حوزه علوم انسانی و فنی و مهندسی شهر تهران انتخاب شدند. همچنین 4 وظیفه و سناریوی جستجو براساس طبقهبندی آندرسون و کراسول طراحی و در اختیار جستجوگران قرار گرفت. اطلاعات برگرفته از نرمافزار مورائه که شامل فراوانی و مدت زمان سپری شده برای بکارگیری تاکتیکهای جستجو بود استخراج و تأثیر ویژگیهای کاربران و نوع وظیفه جستجو با استفاده از آزمونهای آمار استنباطی، شامل آزمون تفاوت میانگینها، آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی بررسی شد.
یافتهها: نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین ویژگیهای فردی و فراوانی و مدت زمان سپری شده برای تاکتیکهای جستجو وجود ندارد؛ اما دانشجویان دختر به نسبت دانشجویان پسر زمان زیادی را صرف بکارگیری تاکتیکهای جستجو کردهاند، همچنین علیرغم عدم تفاوت معناداری بین مقطع تحصیلی و فراوانی و مدت زمان سپری شده در جستجو، اما به نسبت دانشجویان ارشد، تاکتیکهای بیشتری بکار گرفتند. در مقابل دانشجویان دکتری زمان زیادی را در فرایند جستجو نسبت به دانشجویان ارشد سپری کردهاند. دلیل این امر آشنایی بیشتر دانشجویان دکتری با فرایند جستجو و مهارت بیشتر آنها در جستجو با تاکتیک¬های کمتر و رسیدن به نتیجه مناسب و مرتبط با تاکتیکهای کمتر است. همچنین دانشجویان علوم انسانی به نسبت دانشجویان فنی ومهندسی زمان زیادی را در فرایند جستجو سپری کردهاند. این امر احتمالاً ناشی از مهارت بیشتر دانشجویان فنی و مهندسی نسبت به دانشجویان علوم انسانی در جستجو است. بررسی تأثیر نوع وظیفه جستجو بر فراوانی و مدت زمان سپری شده در تحقیق حاضر نشان از تأثیر معناداری نوع وظیفه بر فرایند جستجو (فراوانی و مدت زمان سپری شده برای بکارگیری تاکتیکهای جستجو) دارد.
نتیجهگیری: باتوجه به مطالعات اندک در حوزه بکارگیری تاکتیکهای جستجو، یافتههای این پژوهش در روشن ساختن آنچه در فرایند جستجو روی میدهد و شناسایی موقعیتهایی که فراوانی و مدت زمان زیادی در بکارگیری تاکتیکها از کاربر گرفته مفید خواهد بود. با مشخص شدن تاکتیکهای پربسامد و تاکتیکهایی که جستجوگر زمان زیادی را صرف بکارگیری آنها میکند، پشتیبانی نظام اطلاعاتی از بکارگیری تاکتیکهای جستجو پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي