vakili K. he effect of increasing positive mood and academic enthusiasm on decision-making power in interaction with information. Human Information Interaction 2022; 9 (3)
URL:
http://hii.khu.ac.ir/article-1-3071-fa.html
گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
چکیده: (2003 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر افزایش خلق مثبت و اشتیاق تحصیلی - عاطفی، رفتاری و شناختی در قدرت تصمیمگیری در تعامل با اطلاعات در دانشجویان پسر فنی مهندسی دانشگاه نوشیرانی است.
روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. نمونه آماری در این مطالعه، ۷۰ نفر بهصورت نمونه در دسترس از دانشجویان پسر رشته فنی مهندسی نوشیرانی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ است. روش نمونهگیری در تحقیق حاضر تصادفی ساده است. برای تعیین حجم نمونه در این پژوهش، از جدول کرجسی مورگان استفاده شده است. جهت گردآوری دادهها، از پرسشنامه عوامل مؤثر در افزایش خلق مثبت و مقیاس اشتیاق تحصیلی - اشتیاق رفتاری، عاطفی و شناختی و پرسشنامه قدرت تصمیمگیری استفاده شده است. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار (PLS) انجام شد.
یافتهها: نتایج دلالت بر این داشت که تأثیر خلق مثبت بر قدرت تصمیمگیری دارای مقدار معناداری ۷۴۳/۷ بوده که این مقدار در سطح اطمینان 95% معنادار است. تأثیر اشتیاق تحصیلی بر قدرت تصمیمگیری دارای مقدار معناداری ۵۷۹/۸ بوده که این مقدار در سطح اطمینان 95% معنادار است، بنابراین با احتمال ۹۵ درصد ادعای محقق تأیید میشود. همچنین هر سه مؤلفه این متغیر شامل اشتیاق رفتاری - اشتیاق عاطفی و اشتیاق شناختی در سطح اطمینان ۹۵% بر قدرت تصمیمگیری تأثیر مثبت و معنادار داشتهاند. برایناساس میتوان گفت دو متغیر اشتیاق تحصیلی و خلق مثبت رویهمرفته ۹/۸۶ درصد بر قدرت تصمیمگیری تأثیرگذارند.
نتیجهگیری: هر سه مؤلفه اشتیاق تحصیلی که شامل اشتیاق رفتاری - اشتیاق عاطفی و اشتیاق شناختی بر قدرت تصمیمگیری تأثیر داشتهاند. همچنین خلق مثبت بر قدرت تصمیمگیری اثر مثبت دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي