دوره 11، شماره 2 - ( 6-1403 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 47-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rouhi Shalemaie S, Khandan M, Shabani A. Providing An Intergenerational Knowledge Sharing Model For The Car Leasing Industry. Human Information Interaction 2024; 11 (2)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3149-fa.html
روحی شالمایی سعید، خندان محمد، شعبانی علی. ارائه مدل اشتراک دانش بین‌نسلی برای صنعت لیزینگ خودرو. تعامل انسان و اطلاعات. 1403; 11 (2)

URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3149-fa.html


گروه علم اطلاعات و مدیریت دانش، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران،تهران،ایران
چکیده:   (1888 مشاهده)
هدف:پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی برای اشتراک دانش بین‌نسلی در راستای تحقق شناسایی ابعاد و رتبه‌بندی عوامل و مؤلفه‌های مؤثر بر اشتراک دانش بین‌نسلی در صنعت لیزینگ خودرو صورت پذیرفته است.
روش: این پژوهش کاربردی است که با روش آمیخته اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر به دو بخش تقسیم شده است، در بخش اول (کیفی) جامعه آماری متشکل از 17 نفر از کارشناسان و خبرگان صنعت لیزینگ بود که به روش هدفمند انتخاب شدند و در بخش دوم (کمی)، جامعه آماری 970 نفر از کارکنان مشغول به کار صنعت لیزینگ خودرو بودند، که بر اساس فرمول کوکران و 22% افزایش حداقل نمونه، 336 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. نحوه گردآوری داده‌ها به روش کتابخانه­ ای و میدانی با ابزارهای مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌های بدست آمده از نرم افزارهای MAXQDA وSMART PLS استفاده شد.
یافته‌ها: یافته­ های به دست آمده نشان داد که مولفه­ های تسهیم دانش، محیط بیرون، نوآوری، آینده‌نگری، واکنش، تحلیلی، حاکمیت فناوری اطلاعات، ساختار سازمانی، سازمان یادگیرنده، یادگیری سازمانی، مدیریت دانش بر اشتراک دانش بین‌نسلی در صنعت لیزینگ تاثیر مستقیم و معنی‏داری دارند.
نتیجه ‏گیری: با توجه به تجزیه و تحلیل بدست آمده و شناسایی مولفه­ های (تسهیم دانش، محیط بیرون، نوآوری، آینده‌نگری، واکنش، تحلیلی، حاکمیت فناوری اطلاعات، ساختار سازمانی، سازمان یادگیرنده، یادگیری سازمانی، مدیریت دانش)، می­توان چنین نتیجه‌گیری کرد که تمامی این مولفه­ ها، مدلی مناسب برای بهبود عملکرد صنعت لیزینگ خودرو است و توصیه می­ شود این مدل برای پیشبرد اهداف و موفقیت این صنعت مدنظر قرار گیرد.
 
متن کامل [PDF 664 kb]   (249 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعامل انسان و اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Human Information Interaction

Designed & Developed by : Yektaweb