 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Marefat R,  Bazzi F,  Azadi G. Evaluation of user experience in symbols and visual signs in the graphics of websites and applications.  Human Information Interaction 2025; 11 (4) 
URL: 
http://hii.khu.ac.ir/article-1-3167-fa.html   
                    
                    معرفت رحمان،  بزّی فاطمه،  آزادی قاسم. ارزیابی تجربۀ تعامل کاربران با نمادها و نشانههای تصویری در گرافیک وبسایتها و اپلیکیشنها: مرور نظاممند.  تعامل انسان و اطلاعات. 1403; 11 (4) 
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3167-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی و مسئول آزمایشگاه تعامل انسان و اطلاعات دانشگاه سمنان، سمنان، ایران 
                    
                    
                    چکیده:       (3532 مشاهده)
                    
                    
                    زمینه و هدف: رابط کاربر، واسطه بین محیط رایانه ای و انسان بوده و توجه به عناصر گرافیکی و معیارهای طراحی، رضایت کاربران را در پی دارد. این پژوهش، مقالات فارسی منتشرشده در حوزه تجربۀ کاربری در نمادها و نشانه های تصویری در گرافیک وبسایت و اپلیکیشن را بررسی نموده است.
روش: این پژوهش بر مبنای روش پریزما، از طریق مطالعه مرور نظاممند انجامشده است. پس از جستجوی اولیه، تعداد 86  مقاله منتشرشده در پایگاهها اطلاعاتی و نشریههای فارسیزبان و نیز کنفرانسهای این حوزه، به دست آمد که پس از غربالگری، 61 مقاله جهت مطالعه و تحلیل، انتخاب شدند. 
یافته ها: بهطورکلی 132 پژوهشگر در این حوزه فعالیت نمودند که این مجموعه را، 83 نفر مرد و 49 نفر زن تشکیل میدهند. میزان مشارکت مردان (63%) و زنان (37%) اندازهگیری شد. سه نشریه کتابداری و اطلاعرسانی با فراوانی 9 مقاله، تعامل انسان و اطلاعات 8 مقاله و مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات با 7 مقاله بیشترین منابع انتشاردهنده مقاله در حوزه تجربه کاربری در نمادها و نشانهای تصویری در گرافیک وبسایت و اپلیکیشن بودند. گرچه استفاده از هر سه رویکرد کمّی، کیفی و ترکیبی در بین پژوهشگران حوزه تجربه کاربری در نمادها و نشانههای تصویری در گرافیک وبسایت و اپلیکیشن مرسوم است اما بیشتر پژوهشهای صورت گرفته در این حوزه از روشهای پیمایشی و رویکرد کمّی بهره بردهاند. 
نتیجهگیری: تحلیل موضوعی منابع منتشرشده در حوزه موضوعی تجربه کاربری در نمادها و نشانههای تصویری در گرافیک وبسایت و اپلیکیشن نشان داد که نویسندگان این حوزه به موضوعاتی همچون اپک، اپلیکیشن، احساس و ادارک مشتری، رابط کاربر گرافیکی، بازی موبایلی، پایگاههای اطلاعاتی، پژوهشهای شناختی، تجربه کاربری، تعامل انسان و رایانه، تلفن همراه، رایانه، ردیابهای چشمی، رسانه تعاملی، رسمالخط فارسی، طراحی رابط کاربر گرافیکی، طراحی وبسایت، فرهنگ بصری دیجیتال، فناوری رسانه، کاربردپذیری رابط کاربری و.. در مقالات و آثار خود پرداختهاند. 
 
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي