bouazzar S, Ghorbani A, Ounagh N. Investigating the relationship between the use of virtual social networks and cultural capital with social capital in high school students of Ahvaz. Human Information Interaction 2025; 12 (2)
URL:
http://hii.khu.ac.ir/article-1-3217-fa.html
بوعذار شهلا، قربانی علیرضا، اونق نازمحمد. بررسی رابطه استفاده از شبکههای اجتماعی و سرمایه فرهنگی با سرمایه اجتماعی در دانشآموزان متوسطه دوم شهر اهواز. تعامل انسان و اطلاعات. 1404; 12 (2)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3217-fa.html
گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده: (1121 مشاهده)
هدف: مقاله باهدف شناسایی رابطه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و سرمایه فرهنگی با سرمایه اجتماعی در دانشآموزان متوسطه شهر اهواز انجامیافته است.
روش: روش تحقیق توصیفی و پیمایشی و جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشآموزان دوره متوسطه شهر اهواز بودند که از این تعداد، طبق فرمول کوکران تعداد 320 نفر بهعنوان نمونه با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی و استفاده از شبکههای مجازی بود. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس انجام شد.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد: بین مؤلفههای مفید بودن، سازگاری، تأثیر اجتماعی و لذت درک شده با متغیر سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی رابطه معنادار و مثبت برقرار است. یعنی شبکههای اجتماعی مجازی با بالا بردن سازگاری افراد، با گذاشتن تأثیر اجتماعی بر روی کنش افراد، بالا بردن لذت درک شده در افراد و مفید واقعشدن این شبکهها باعث افزایش لایههای سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی افراد شده است. استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و سرمایه فرهنگی میتواند میزان سرمایه اجتماعی در دانشآموزان متوسطه شهر اهواز را پیشبینی کنند.
نتیجه: میتوان نتیجه گرفت که شبکههای اجتماعی مجازی از طریق تقویت سرمایه فرهنگی، ابزاری مؤثر برای افزایش سرمایه اجتماعی دانشآموزان هستند و بهکارگیری هدفمند آنها در محیطهای آموزشی توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي