khaleghi H, lagzian M, nazemi S, malekzadeh G. Phenomenography of technology power in interpersonal communications among faculty members. Human Information Interaction 2019; 6 (2)
URL:
http://hii.khu.ac.ir/article-1-2630-fa.html
دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده: (3556 مشاهده)
زمینه و هدف: سرعت زیاد پیشرفتهای فناوری و تغییر شکل آن، مثل فیلی در تاریکی شده است که افراد سازمان نسبت به آن ادراک و برداشتهای مختلفی دارند. از آنجا که افراد در درون سازمان بر مبنای ادراک خود از واقعیت عمل میکنند، کشف و توصیف ادراک و برداشت افراد از قدرتفناوری، میتواند در ارتباطات بین فردی کارکنان موثر واقع شود. هدف پژوهش حاضر، توصیف عمیق تجارب و دریافتهای متکثر اعضای هیات علمی یک دانشگاه از پدیده قدرتفناوری در ارتباطات بینفردی میباشد تا مدیران و کارکنان را با نگرشهای جدید و متفاوت نسبت به فناوری و نفوذ و سلطه آن آشنا کند.
روش پژوهش: رویکرد پژوهش در این تحقیق، کیفی بوده و بر پایه راهبرد پدیدارنگاری برای نیل به درکی عمیق از آگاهیهای جمعی نزد افراد مورد مطالعه، انجام گرفته است. مشارکتکنندگان شامل سیزده عضو هیات علمی دانشگاه بودند که از طریق نمونهگیری بیشینه تنوع تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. با مصاحبههای نیمه ساختاریافته باز و تحلیل آنها 6 طبقه توصیفی، در سه سطح فرد، سازمان و جامعه به دست آمد.
یافتهها: در سطح فرد دو شیوه درک شامل مفهوم مبتنی بر انزوای فردی (کمباری عاطفی روابط، بی اعتمادی) و رفتارهای دورویی (تلوّن رفتاری و خودپایشی)، در سطح سازمان سه طبقه شبکههای اجتماعی، ارتباطات پایشی (اقتدار مافوق، سلطه کنترل در روابط سازمانی) و تضعیف نقش انسان، در سطح جامعه یک طبقه شامل فرهنگ رفتارهای فخرفروشانه پدید آمد. در ادامه طبقات توصیفی به دست آمده در قالب ساختار بزرگتری، فضای نتیجه را رقم زدند تا بدین طریق شیوههای متفاوت تجربه پدیده مرتبط گردیده و تصویری کاملتر و چند بعدی را از مفاهیم متفاوت افراد تحت مطالعه ارائه دهند.
نتیجهگیری: یافتههای تحقیق میتواند در فهم بهتر آگاهیهای جمعی نسبت به قدرت فناوری در نزد گروه خاصی از افراد مفید واقع شود و مدیریت سازمان را در برخورد با آن مهیاتر سازد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى