دانشگاه اصفهان
چکیده: (7660 مشاهده)
هدف: اگرچه شاخصهای مبتنی بر استناد به طور گسترده جهت ارزیابی عملکرد پژوهشی و اثرگذاری علمی مورد استفاده قرار میگیرند، در سالهای اخیر شاخصهای مبتنی بر رسانههای اجتماعی نیز به عنوان ابزاری مکمل معرفی شدهاند. این پژوهش با هدف بررسی میزان حضور و توجه به بروندادهای پژوهشی کشور در رسانههای اجتماعی انجام شده است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و با استفاده از شاخصهای آلتمتریکس و علمسنجی انجام میشود. جامعه پژوهش شامل 43076 برونداد پژوهشی کشور است که در سال 2015 میلادی در پایگاه استنادی اسکوپوس نمایه شدهاند. علاوه بر اسکوپوس، از پایگاه آلتمتریک اکسپلورر جهت مطالعه شاخصهای آلتمتریک استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بروندادهای پژوهشی کشور از پوشش آلتمتریک نسبتا کمی برخوردار بوده و تنها 5840 مدرک (55/13 درصد) از کل تولیدات علمی ایران در سال 2015 حداقل یک بار در رسانههای اجتماعی مورد اشاره قرار گرفتهاند. این مدارک در مجموع 28517 اشاره از 14 رسانه اجتماعی مختلف دریافت کردهاند که بیشترین میزان اشاره مربوط به مندلی (87 درصد)، توییتر (91/77 درصد) و فیسبوک (87/17 درصد) بوده است. بررسی روند زمانی اشاره به بروندادهای پژوهشی کشور در رسانههای اجتماعی نشان داد که به طور کلی بیشترین میزان اشاره به مدارک مربوط به فاصله زمانی کوتاهی پس از انتشار آنها بوده و بعد از آن حضور مدارک در رسانههای اجتماعی روند کاهشی در پیش میگیرد. حدود نیمی (24/49%) از بروندادهای پژوهشی دارای نمره آلتمتریک مربوط به حوزه موضوعی علوم پزشکی بودهاند. همچنین بروندادهای پژوهشی حاصل از مشارکت بینالمللی از نمره آلتمتریک بالاتری در مقایسه با میانگین کلی کشور برخوردار بودهاند.
نتیجه گیری: جامعه علمی کشور نیازمند آشنایی بیشتر با قابلیتها و مزایای رسانههای اجتماعی در انتشار بروندادهای پژوهشی و سنجش اثرگذاری تولیدات علمی هستند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي