هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی مدلی برای اشتراک دانش بیننسلی در صنعت لیزینگ خودرو است.
روش: این پژوهش کاربردی است که با روش آمیخته اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر به دو بخش تقسیم شده است، در بخش اول (کیفی) جامعه آماری متشکل از 17 نفر از کارشناسان و خبرگان صنعت لیزینگ بود که به روش هدفمند انتخاب شدند و در بخش دوم (کمی)، جامعه آماری 970 نفر از کارکنان مشغول به کار صنعت لیزینگ خودرو بودند، که بر اساس فرمول کوکران و 22% افزایش حداقل نمونه، 336 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. نحوه گردآوری دادهها به روش کتابخانهای و میدانی با ابزارهای مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه بود. برای تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده از نرم افزارهای MAXQDA وSMART PLS استفاده شد.
یافته ها: یافتههای به دست آمده نشان داد که مولفههای تسهیم دانش، محیط بیرون، نوآوری، آینده نگری، واکنش، تحلیلی، حاکمیت فناوری اطلاعات، ساختار سازمانی، سازمان یادگیرنده، یادگیری سازمانی، مدیریت دانش بر اشتراک دانش بیننسلی در صنعت لیزینگ تأثیر مستقیم و معنیداری دارند.
نتیجهگیری: با توجه به تجزیه و تحلیل بهدست آمده و شناسایی مولفههای (تسهیم دانش، محیط بیرون، نوآوری، آینده نگری، واکنش، تحلیلی، حاکمیت فناوری اطلاعات، ساختار سازمانی، سازمان یادگیرنده، یادگیری سازمانی، مدیریت دانش)، میتوان چنین نتیجهگیری کرد که تمامی این مولفهها، مدلی مناسب برای بهبود عملکرد صنعت لیزینگ خودرو است و توصیه میشود این مدل برای پیشبرد اهداف و موفقیت این صنعت مدنظر قرار گیرد.