[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمار نشریه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
شناسنامه نشریه
ju صاحب امتیاز
دانشگاه خوارزمی
ju مدیر مسئول
دکتر فاضل اسدی امجد
ju سردبیر
دکتر حسین طالب‌زاده
شاپای چاپی:   1735-1634
شاپای الکترونیکی: 
..
پایگاه‌های نمایه‌کننده
پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)
مؤسسه استنای علوم و پایش علم و فناوری (ISC)
گوگل اسکالر
پرتال جامع علوم انسانی
سیویلیکا
نورمگز
مگیران
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
:: دوره 12، شماره 1 - ( 1-1388 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 197-167 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه نظری و عملی دو نظریه کلاسیک سنجش و سوال-پاسخ
سارا جلالی ، غلامرضا کیانی
دانشگاه تربیت مدرس تهران
چکیده:   (17735 مشاهده)
نظریه کلاسیک سنجش علیرغم شهرت و کاربرد گسترده اش دارای نقاط ضعفی می باشد که مفید بودن آن را به عنوان پایه ای برای سنجش در دنیای مدرن دچار مشکل می سازد. گسترش فناوری کامپیوتری و توسعه کاربرد آن در روان­سنجی سبب شده تا برخی از نقاط ضعف نظریه کلاسیک سنجش واضح­تر و آشکارتر گردد.
نظریه سوال-پاسخ رابطه پارامترهای هر سوال و توانایی افراد را با احتمال ارائه پاسخ صحیح بررسی می کند. نمرات در نظریه سوال-پاسخ هم مبتنی بر پاسخ­های آزمودنی و هم مبتنی بر پارامترهای سوالات آزمون است. در واقع احتمال بروز هر پاسخ به­عنوان تابعی از پارامترهای جداگانه هر سوال و توانایی هر شخص مدل سازی می گردد.  
تحقیق حاضر به­دنبال یافتن تفاوت­های موجود بین دو نظریه کلاسیک سنجش و سوال-پاسخ از جنبه های نظری و عملی می باشد. به منظور دستیابی به این هدف تحقیق برای شناسایی تفاوت­های نظری موجود بین این دو نظریه بر اساس سوالات تحقیق و مشخص ساختن پیشرفت­ها و تحولات و مزایای نظریه سوال-پاسخ مقایسه کامل این دو نظریه انجام شد. همچنین این تحقیق به منظور یافتن تفاوت­های عملی موجود بین دو نظریه از داده های مربوط به  بخش زبان انگلیسی کنکور سراسری زبان­های خارجی استفاده نمود. 
واژه‌های کلیدی: نظریه سوال-پاسخ، نظریه کلاسیک سنجش، پارامترهای سوال
متن کامل [PDF 318 kb]   (6701 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
انتشار: 1387/12/25
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalali S, Kiany G R. Theoretical and Practical Comparison of Classical Test Theory and Item-Response Theory. IJAL 2009; 12 (1) :167-197
URL: http://ijal.khu.ac.ir/article-1-62-fa.html

جلالی سارا، کیانی غلامرضا. مقایسه نظری و عملی دو نظریه کلاسیک سنجش و سوال-پاسخ. نشریه زبانشناسی کاربردی. 1388; 12 (1) :167-197

URL: http://ijal.khu.ac.ir/article-1-62-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( 1-1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Iranian Journal of Applied Linguistics
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4729