Khanipur H,  Radfar M,  Pour torogh M,  geramipour M. Cultural adaptation of process assessment of the learner: Diagnostic assessment for math (Pall-II Math) in Iran.  CPJ 2022; 10 (2) : 5
URL: 
http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3624-fa.html     
                     
                    
                    خانی پور حمید،  رادفر مبینا،  پورطرق مائده،  گرامی پور مسعود. انطباقیابی آموزشی و فرهنگی آزمون ریاضی پال 2 (سنجش فرآیندی تشخیصی ریاضی یادگیرنده) در ایران.  فصلنامه روانشناسی شناختی. 1401; 10 (2) :72-86
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3624-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    دانشگاه خوارزمی ، Khanipur.hamid@gmail.com
                    
                    
                    چکیده:       (5088 مشاهده)
                    
                    
                    « آزمون پال 2: سنجش فرایندی تشخیصی یادگیرنده» یکی از آزمونهای پرکاربرد در حوزه اختلالهای یادگیری است که دارای دو نسخه خواندن و نوشتن ریاضی است. هدف پژوهش حاضر بررسی انطباق آموزشی و فرهنگی این آزمون بود. به این منظور پس از ترجمه آزمون، مراحل انطباقیابی فرهنگی بررسی شد و از سه منبع کتب درسی ریاضی پایه دبستان، مصاحبه با معلمین و اجرای آزمایشی آزمون روی یک گروه 14 نفری از کودکان از دورههای پیشدبستانی تا پایه ششم، قابلیت کاربرد و ملاکهای ویژه اجرای آزمون برای دانشآموزان ایرانی تهیه شد. اصلاحاتی در زمینه محتوای آزمون، در زمینههای محتوای بخشهای حل مسئله کلامی، درک مفاهیم جزء و کل، در آزمون نمونه ایرانی انجام شد. همچنین ملاکهای قطع آزمون برای دانشآموزان ایرانی در خردهآزمونهای درک ارزش مکانی اعداد، خطایابی و توانایی انجام محاسبات به نسبت دستورالعمل اصلی آزمون در سن بالاتری قرار میگیرد. هندسه و اعداد اعشاری آیتمی است که در آزمون ریاضی پال 2 به صورت روابط جزء و کل پرداخته شده است اما در کتب درسی ایران مفصلتر و پیچیدهتر است. آموزش محاسبه در نظام آموزش مدرسه ایران در سالهای اخیر تغییراتی داشته که در دستورالعمل آزمون اصلاح گردید. شباهتهای اجرا و نمرهگذاری نسخه فارسی آزمون ریاضی پال 2 در نمونه ایرانی با دستورالعمل اصلی نسخه انگلیسی آزمون بیشتر از تفاوتهای آنها با یکدیگر است.
                     
                    شمارهی مقاله: 5
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
كاربردي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی  دریافت: 1401/6/27 | پذیرش: 1401/9/2 | انتشار: 1401/9/2