Rajabiyan Dehzireh M,  Maghami M,  Hoseini S M A. The effect of interactive educational simulation on perceived motivational atmosphere and emotional self -awareness of students.  CPJ 2023; 11 (3) :16-30
URL: 
http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3713-fa.html     
                     
                    
                    رجبیان ده زیره مریم،  مقامی حمیدرضا،  حسینی سید محمد امین. تأثیر شبیهسازی آموزشی تعاملی بر جو انگیزشی درک شده و خودآگاهی هیجانی دانشآموزان دوره ابتدایی.  فصلنامه روانشناسی شناختی. 1402; 11 (3) :16-30
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3713-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    دانشگاه علامه طباطبائی ، m.rajabiyan1393@gmail.com
                    
                    
                    چکیده:       (5280 مشاهده)
                    
                    
                    هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر شبیهسازی تعاملی بر جو انگیزشی درک شده و خودآگاهی هیجانی دانشآموزان بود. روش پژوهش شبهآزمایشی و از نوع طرحهای پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان چهارم ابتدایی منطقه 12 شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که 60 نفر از آنها (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل) با روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. گروه آزمایش با استفاده از شبیهسازی PhET و گروه کنترل به روش سنتی در شش جلسه یکساعته آموزش دیدند. پیشآزمون –پسآزمون دو گروه با استفاده از پرسشنامه اجرا شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه جوانگیزشی درک شده سرمد (1390) و خودآگاهی هیجانی کائر و همکاران (2012) بودند. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد شبیهسازی تعاملی بر جو انگیزشی درک شده و خودآگاهی هیجانی در دانش آموزان تأثیر داشت (001/0>P). شبیهسازی تعاملی بر  مؤلفههای جو انگیزشی درک شده (ارتقا یادگیری توسط معلم، پیگیری مقایسه توسط دانش آموزان، نگرانی در مورد اشتباهات، تمایل به مقایسه فراگیران توسط معلم) تأثیر داشت (001/0>P). شبیهسازی تعاملی بر  مؤلفههای خودآگاهی هیجانی (بازشناسی، شناسایی، تبدیلسازی، حل مسئله) تأثیر داشت (001/0>P). باتوجه به نتیجه، میتوان از انواع شبیهسازی آموزشی در جهت آموزش به یادگیرندگان در دروس و مقاطع تحصیلی دیگر میتوان استفاده کرد.
 
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
علوم تربیتی  دریافت: 1402/3/31 | پذیرش: 1402/9/20 | انتشار: 1402/11/9