دانشگاه خلیج فارس ، Maryam.afraze@mehr.pgu.ac.ir
چکیده: (107 مشاهده)
در عصر اطلاعات، انباشت بیرویه دادههای دیجیتال به یک چالش جدی تبدیل شده است. این پژوهش با هدف بررسی عوامل روانشناختی مؤثر بر احتکار دیجیتالی، به ویژه در میان دانشجویان، انجام شد. با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری بر روی دادههای 413 دانشجو از دانشگاههای خلیج فارس و علامه طباطبایی، رابطه بین شناختارهای احتکاری، دشواری تنظیم هیجان و احتکار دیجیتالی مورد بررسی قرار گرفت. نمونهگیری به روش در دسترس بود و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای احتکار دیجیتالی (نیو و همکاران، 2019)، شناختارهای احتکاری (استکتی و همکاران، 2003) و مقیاس دشواری تنظیم هیجان (گرتز و روئمر، 2004) استفاده شد. نتایج نشان داد که شناختارهای احتکاری نقش محوری در پیشبینی احتکار دیجیتالی ایفا میکنند ( ). دانشجویانی که باورهای نادرستی در مورد ارزش اطلاعات دیجیتال داشته و دشواری در دورانداختن آنها را تجربه میکردند، تمایل بیشتری به انباشت بیرویه دادهها داشتند. همچنین، تعامل پیچیدهای بین شناختارهای احتکاری و دشواری تنظیم هیجان مشاهده شد. هرچند دشواری تنظیم هیجان به تنهایی تأثیر مستقیمی بر احتکار دیجیتالی نداشت ( )، اما در تعامل با شناختارهای احتکاری، نقش تعدیلکننده داشت ( )؛ یعنی با افزایش دشواری تنظیم هیجان، تأثیر شناختارهای احتکاری بر احتکار دیجیتالی افزایش مییافت بهطوریکه افرادی که همزمان دارای شناختارهای احتکاری قوی و مشکلات در تنظیم هیجانات خود بودند، بیشتر مستعد احتکار دیجیتال بودند. این پژوهش نشان میدهد که برای مقابله با مشکل رو به رشد احتکار دیجیتالی، باید به طور همزمان بر تغییر باورهای ناکارآمد و بهبود مهارتهای تنظیم هیجان تمرکز کنیم. نتایج این مطالعه به درک عمیقتری از مکانیسمهای روانشناختی زیربنایی احتکار دیجیتالی کمک کرده و میتواند در طراحی مداخلات درمانی موثر برای این اختلال مفید واقع شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1403/9/4 | پذیرش: 1403/10/1