دوره دوازدهم، شماره دوم ، پاییز                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: https://ethics.research.ac.ir/IR.SCU.REC.1403.086

XML English Abstract Print


دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران ، morteza_omid@scu.ac.ir
چکیده:   (105 مشاهده)
با توجه به ادعای نظریه‌های دوزبانگی و اثر آن بر کارکردهای اجرایی این تحقیق به منظور بررسی اثر دوزبانگی بر کارکردهای اجرایی، با روش فراتحلیل انجام گرفت. هدف از پژوهش حاضر ترکیب پژوهش‌های انجام شده در زمینه کارکردهای اجرایی بود. در این پژوهش از فراتحلیل به عنوان ابزاری جهت تعیین، جمع آوری، ترکیب و خلاصه کردن یافته‌های پژوهشی مرتبط  با اثر دوزبانگی بر کارکردهای اجرایی استفاده شد. برای این منظور مقاله‌های انتشار یافته بین سال های 2000 تا 2023 بررسی شد و 436 پژوهش یافت شد که بر اساس معیارهای پژوهش ( روش علی مقایسه‌ای، داشتن گروه گواه و کنترل و آماره‌های توصیفی ) 30 تحقیق وارد فراتحلیل شد. تعداد آزمودنی‌ها در کل
پژوهش ها  1412 نفر بود. یافته‌های پژوهش نشان داد که اندازه اثر کلی پژوهش‌های مورد بررسی برای مدل اثرات ثابت
0/633 
 و برای مدل اثرات تصادفی 
0/771  که برای هر دو معنی‌دار است و نشان می‌دهد که دوزبانگی بر کارکردهای اجرایی تاثیر دارد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1403/5/30 | پذیرش: 1403/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.