دوره 13، شماره 1 - ( دوره سیزدهم ، شماره اول ، بهار 1404 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

Pakari P, Kavousian Z, rezaie F, Hassani Asl Z, hosein zadeh yazdi P. The Effect of Cognitive Training on Reducing Depressive Symptoms Through Enhancing Cognitive Flexibility and Inhibitory Control in Family Therapy Clients. CPJ 2025; 13 (1)
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-4029-fa.html
پاکاری پریسا، کاووسیان زهرا، رضایی فائزه، حسنی اصل زینب، حسین زاده یزدی پریسا. تأثیر آموزش شناختی بر کاهش علائم افسردگی از طریق بهبود انعطاف‌پذیری شناختی و کنترل بازداری در مراجعان خانواده‌درمانی. فصلنامه روانشناسی شناختی. 1404; 13 (1)

URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-4029-fa.html


، parisapakari.pa.75@gmail.com
چکیده:   (49 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش شناختی بر کاهش علائم افسردگی از طریق بهبود انعطاف‌پذیری شناختی و کنترل بازداری در مراجعان خانواده‌درمانی بود. افسردگی از شایع‌ترین اختلالات روان‌شناختی به شمار می‌رود که با افت کیفیت زندگی، اختلال در عملکرد فردی و خانوادگی و افزایش بار اجتماعی همراه است. در سال‌های اخیر، مداخلات آموزش شناختی با هدف ارتقای کارکردهای شناختی و تقویت مهارت‌های تنظیم هیجان، جایگاه ویژه‌ای در درمان‌های روان‌شناختی یافته‌اند.

پژوهش حاضر با روش نیمه‌آزمایشی و طرح پیش‌آزمون–پس‌آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه زنان مراجعه‌کننده به کلینیک خانواده‌درمانی در شهر تهران بود که ۳۰ نفر از آنان با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه افسردگی بک، مقیاس انعطاف‌پذیری شناختی و آزمون‌های عملکرد اجرایی مربوط به کنترل بازداری بودند. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند.

نتایج نشان داد آموزش شناختی در چارچوب خانواده‌درمانی موجب افزایش معنادار انعطاف‌پذیری شناختی و بهبود توانایی کنترل بازداری می‌شود که در نهایت به کاهش علائم افسردگی منجر می‌گردد. یافته‌های این پژوهش علاوه بر غنای نظری حوزه روان‌شناسی شناختی و خانواده‌درمانی، می‌تواند مبنایی برای طراحی مداخلات بالینی کارآمد و بومی‌سازی‌شده در جهت کاهش بار فردی و اجتماعی افسردگی فراهم آورد.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1404/5/4 | پذیرش: 1404/3/31 | انتشار: 1404/3/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.