Khanlari G R, Maleki M, Hydari-Torkemani R, Alipour S, Naseri F. Estimation of Surface Settlement in Niayesh Subway Tunnel Using Empirical, Nnumerical Methods and Actual Settlements. Journal of Engineering Geology 2015; 9 (3) :2917-2940
URL:
http://jeg.khu.ac.ir/article-1-1891-fa.html
خانلری غلامرضا، ملکی محمد، حیدری ترکمانی رضا، علی پور سمیه، ناصری فاطمه. برآورد نشست سطحی در تونل بزرگراهی نیایش با استفاده از روشهای تجربی، عددی و نشستهای واقعی. نشریه زمین شناسی مهندسی. 1394; 9 (3) :2917-2940
URL: http://jeg.khu.ac.ir/article-1-1891-fa.html
1- دانشگاه بوعلی سینا همدان ، khanlari_reza@yahoo.com
2- دانشگاه بوعلی سینا همدان
3- شرکت پژوهش عمران راهوار
چکیده: (7234 مشاهده)
یکی از بهترین روشها برای بهبود مسئلۀ حمل و نقل، استفاده از تونلهای زیرزمینی است. در همین راستا، تونل بزرگراه نیایش شامل دو تونل شمالی و جنوبی تقریباً موازی است که بهروش تونلسازی جدید اتریشی 1NATM در شمال تهران احداث شده است. حفر تونل و دیگر سازههای زیرزمینی منجر به بروز تغییرات چشمگیر در وضعیت تنش در اطراف سازه میگردد که این مسئله سبب نشست در سطح زمین میشود. در این پژوهش، میزان نشست سطحی زمین با استفاده از انواع روشهای تجربی، عددی و همچنین مقادیر نشست واقعی در پنج مقطع (CS-1 تا CS-5)، بررسی شدهاند. روش تجربی بهکار رفته، روش اوریلی و نیو (1982) و روش عددی نیز روش المان محدود با استفاده از نرمافزار PLAXIS2D است. بر اساس نتایج بهدست آمده، روش عددی در تمامی مقاطع (به استثناء مقطع 3) همخوانی بیشتری با دادههای نشست واقعی حاصل از اندازهگیریهای برجا دارد. در حالیکه روش تجربی در مقاطع 2، 4 و 5 میزان نشست را بیشتر از نشست واقعی نشان میدهد. همچنین نتایج حاصل از روشهای یاد شده نشان میدهند که حداکثر نشست، بیشتر از مقدار نشست مجاز و در محدودۀ اخطار است.
نوع مطالعه:
مطالعه موردی |
موضوع مقاله:
زمین شناسی مهندسی پذیرش: 1395/7/14 | انتشار: 1395/7/14