Ghasemvash S, Dabir R. Effects of Geotextile Applications on Bearing Capacity Clay-Gravel Mixtures in Pavement Layers. Journal of Engineering Geology 2020; 14 (3) :523-556
URL:
http://jeg.khu.ac.ir/article-1-2711-fa.html
قاسم وش اخیر سمانه، دبیری روزیه. بررسی تأثیر چگونگی استفاده ژئوتکستایل بر بهسازی باربری مخلوط رس- شن در لایههای روسازی. نشریه زمین شناسی مهندسی. 1399; 14 (3) :523-556
URL: http://jeg.khu.ac.ir/article-1-2711-fa.html
1- گروه زمین شناسی مهندسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
2- گروه مهندسی عمران، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز،ایران ، rouzbeh_dabiri@iaut.ac.ir
چکیده: (4930 مشاهده)
هدف اصلی از این پژوهش، بررسی آزمایشگاهی تأثیر نحوۀ کاربرد ژئوتکستایل در میزان توانایی باربری خاکهای مخلوط رسی و شنی منطقهی باراندوز برای کاربرد در لایههای روسازی راه است. دراین پژوهش خاک رسی استفاده شده با خاک شنی با درصدهای (25، 50 و 75) مخلوط شده است. تأثیر ژئوتکستایل در دو حالت بررسی شد، درحالت اول بهصورت لایهای (یک لایه، دولایه و سه لایه در نمونه جایگذاری شده است) و درحالت دوم، ژئوتکستایل بهصورت قطعاتی با ابعاد 1×1 و 5×5 سانتیمترمربع بهطور تصادفی با درصد های وزنی 1، 2 و 3 درصد با مصالح مخلوط شده و رفتار مصالح ارزیابی شده است. برای انجام تحقیق از آزمون آزمایشگاهی نسبت باربری کالیفرنیا (CBR) هر دو حالت خشک و اشباع براساس استاندارد ASTM D1883 بهره گرفته شده است. بهگونهای که طبق استاندارد سرعت بارگذاری mm/min 27/1 انتخاب شده و عدد CBR برای نفوذ پیستون به میزان 5/2 و 5 سانتیمتر برآورد شده است. درحالت اشباع میزان درصد تورم در نمونهها اندازهگیری شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که میزان بهینۀ ژئوتکستایل مورد نیاز برای مسلح کردن مصالح بررسی شده بهصورت قراردادن 1 لایه در قسمت میانی و یا افزودن 1% وزنی ژئوتکستایل به ابعاد1×1 سانتیمترمربع است که این میزان در شرایطی که خاک اشباع باشد بهطور چشمگیری از میزان تورم میکاهد و از آن جلوگیری میکند.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
ژئوتکنیک (مکانیک خاک و سنگ) دریافت: 1396/7/30 | پذیرش: 1397/5/13 | انتشار: 1397/5/29