Firuzi M, Ghobadi M, Noorzad A, Sepahi A A. The Influence of Structural Setting and Lithology on Landslide Type and Pattern in Qazvin-Rasht Freeway. Journal of Engineering Geology 2021; 15 (1) :95-124
URL:
http://jeg.khu.ac.ir/article-1-2743-fa.html
فیروزی مهناز، قبادی محمدحسین، نورزاد علی، سپاهی گرو علی اصغر. ارتباط لیتولوژی و ساختارهای تکتونیکی با انواع ناپایداریهای شیبهای سنگی در مسیر آزادراه قزوین - رشت. نشریه زمین شناسی مهندسی. 1400; 15 (1) :95-124
URL: http://jeg.khu.ac.ir/article-1-2743-fa.html
1- دانشگاه بوعلی سینا، همدان، دانشکدۀ علوم پایه، گروه زمینشناسی ، firuzi.mahnaz@yahoo.com
2- دانشگاه بوعلی سینا، همدان، دانشکدۀ علوم پایه، گروه زمینشناسی
3- دانشگاه شهید بهشتی، دانشکدۀ مهندسی عمران، آب و محیط زیست
چکیده: (3975 مشاهده)
آزادراه قزوین- رشت از مهمترین محورهای ارتباطی کشور در شمال ایران است. مسیر آزادراه از سازندهای مختلف با ویژگیهای زمینشناسی متفاوت عبور میکند. شیب زیاد دامنهها و وجود چندین دسته درزه و گسل باعث شده تا در امتداد مسیر مذکور لغزشهای متعددی به وقوع پیوسته و یا در حال وقوع باشند. در این پژوهش، تحقیق جامع درباره پراکندگی زمینلغزشها و انواع آنها در مسیر آزادراه انجام شده است. بدینصورت که ضمن شناسایی زمینلغزشهای رخ داده در منطقه، موقعیت آنها در نقشۀ زمینشناسی ثبت و ارتباط آنها با سازندهای زمینشناسی و ساختارهای تکتونیکی بررسی شده است. مناطق و واحدهای سنگی مستعد بهوقوع زمینلغزش با در نظر گرفتن تراکم سطحی زمینلغزشها و درصد فراوانی آنها در هر واحد زمینشناسی با بهرهگیری از نرمافزار ARC GIS 10.2 بهترتیب اهمیت مشخص شدند. نتایج تحقیق نشان میدهد علیرغم ناهمگنی قابل توجه لیتولوژی، ویژگیهای زمینشناسی مهندسی و ساختارهای تکتونیکی، شباهتی بین انواع لغزشها و پراکندگی آنهاوجود دارد.در طول این مسیرچهار نوع لغزش شناسایی شدهاند، که عبارتند از 1. گسیختگیهای صفحهای، گوهای، واژگونی و سقوط، در سنگهای مقاوم و نسبتاً مقاوم آندزیت، تراکی آندزیت و بازالتهای متعلق به سازند کرج، آهکهای اوربیتولیندار کرتاسه و کنگلومرای فجن. در سنگهای ذکر شده چندین دسته درزه موجود بوده است که سطوح درزهها دارای هوازدگی متوسط تا شدید است. بازشدگی آنها بین 1-5/0 میلیمتر است. مقاومت برشی درزهها نیز متوسط است که با توجه به جهت غالب درزهها نسبت به رویه شیروانی نوع گسیختگیها تغییر کرده است. 2. ریزش و پوشش سنگریزهای در کلاهک سیلیسی و زمینلغزش چرخشی در زون آرژیلیتی- سریسیتی واحد سنگ شناسی A، 3. ریزش سنگ در سنگهای متشکل از توف کربناتی و آندزیتی در واحد سنگ شناسی EV2 متعلق به سازند کرج. بالا بودن سطح آب زیرزمینی در کیلومتر 750+80 مسیر آزادراه باعث کاهش مقاومت اشباع بهدلیل محتوی بالای اکسید آهن از قبیل گوتیت در سیمان توفهای آندزیتی شده است و 4. جریان واریزهای و زمینلغزش چرخشی در خاکهای برجای سازند شمشک بهدلیل بافت لپیدوبلاستیک اسلیتها و استعداد فرسایشپذیری بالای آنها با توجه به آب و هوای مسیر در حد فاصل منجیل- رودبار.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
زمین شناسی مهندسی دریافت: 1396/10/27 | پذیرش: 1397/7/8 | انتشار: 1399/4/8