جلد 12، شماره 1 - ( جلد 12، شماره 1 بهار 1397 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 40-27 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Emamitabrizi M. An experimental study on the effect of relative density on the settlement induced by TBM. Journal of Engineering Geology 2018; 12 (1) :27-40
URL: http://jeg.khu.ac.ir/article-1-2776-fa.html
امامی تبیریزی مهرداد، عبدلی فاضل امین، فرجی سالار. بررسی آزمایشگاهـی تأثیر درصد تراکم بر نشست ناشی از تونل سازی تمام مقطع در ماسه. نشریه زمین شناسی مهندسی. 1397; 12 (1) :27-40

URL: http://jeg.khu.ac.ir/article-1-2776-fa.html


1- دانشگاه سهند، دانشکدۀ مهندسی عمران، تبریز
چکیده:   (4639 مشاهده)
حفر تونل در زمین‌های نرم موجب تغییر در توزیع تنش‌های درجا و جابه‌جایی خاک پیرامون آن می‌شود. این جابه‌جایی‌ها ممکن است موجب بروز آسیب در سازه‌های سطحی و زیرسطحی مجاور تونل شود. بنابرین تخمین اندازه و منحنی نشست ناشی از حفر تونل و تعیین پارامترهای مؤثر بر آن اهمیت ویژه‌ای دارد. روش‌های تجربی و تحلیلی متعددی را محققان مختلف برای پیش‌بینی نشست زمین ارائه کرده‌اند. از جمله می‌توان به‌روش تجربی پک (1969)، به‌عنوان رایج‌ترین روش برای تخمین منحنی نشست زمین اشاره کرد. در مقاله حاضر با استفاده از مدل‌سازی فیزیکی انجام یافته تحت شتاب گرانشی، به بررسی تأثیر درصد تراکم ماسه بر منحنی نشست می‌پردازیم. فرآیند حفر تونل، از طریق اعمال افت حجم در تراز تونل انجام می‌شود. سپس جابه‌جایی خاک با استفاده از روش پردازش تصویر اندازه‌گیری شده و در نهایت منحنی نشست به‌دست آمده با منحنی گوسی پک برازش می‌شود. با انجام آزمایش روی ماسه در دو حالت متراکم و شل و تحلیل نتایج به‌دست آمده مشخص شد با افزایش درصد تراکم، مقدار نشست کاهش یافته و منحنی نشست عریض‌تر می‌شود. هم‌چنین حجم افت زمین در اعماق مختلف با افت زمین موجود در تراز تونل برابر نیست
متن کامل [PDF 657 kb]   (1527 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه موردی | موضوع مقاله: ژئوفیزیک مهندسی
دریافت: 1397/2/19 | پذیرش: 1397/2/19 | انتشار: 1397/2/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه زمین شناسی مهندسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Engineering Geology

Designed & Developed by : Yektaweb