Afshar S, Ghafori M, Lashkaripur G, Arian M, Musavimadah M. Investigation of optimum depth for tunnel of Mashhad metro line 2. Journal of Engineering Geology 2012; 6 (1) :1327-1350
URL:
http://jeg.khu.ac.ir/article-1-381-fa.html
افشار سلمه، غفوری محمد، لشکری پور غلامرضا، آرین مهران، موسوی مداح محمد. بررسی پارامترهای تأثیرگذار بر پایداری مسیر خط 2 قطار شهری مشهد. نشریه زمین شناسی مهندسی. 1391; 6 (1) :1327-1350
URL: http://jeg.khu.ac.ir/article-1-381-fa.html
1- دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران
2- دانشگاه فردوسی مشهد
3- دانشگااه فردوسی مشهد
4- دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده: (7502 مشاهده)
با توجه به توسعۀ روزافزون سازههای زیرزمینی و هزینههای فراوان ساخت این سازهها و نیز اهمیت آنها در شبکه حمل و نقل بینشهری و داخل شهری لازم است که پایداری آنها بررسی شود. در این تحقیق پایداری تونلهای مسیر خط 2 قطار شهری مشهد بهطول حدود 17 کیلومتر بررسی شده است. در ابتدا منشأ رسوبهای دشت مشهد، و سپس با توجه بهجنس رسوبها در مسیر پژوهش، خصوصیات ژئوتکنیکی آنها بررسی شده است. بررسی رسوبهای مسیر نشان میدهد که خاک مسیر در ردۀ خاکهای متورم شونده قرار نمیگیرند. همچنین پروفیلهای تهیه شده تغییرات SPT نسبت به عمق در محیط نرمافزار روک ورک1 2006 حاکی از این است که خاک بسیار نرم و سست در مسیر وجود ندارد. نتایج آزمایشهای دانهبندی و XRD بیانگر این است که خاک غالب مسیر رس و با کانی غالب نوع ایلیت و کائولینیت است. در ادامه و با توجه به اینکه بیشتر مسیر از خاکهای ریزدانه تشکیل شده است نشست زمین با استفاده از نرمافزار پلاکسیس2 ورژن 8 بررسی شده است. سپس با توجه به مدلسازی عددی و متغیر قرار دادن عمق تونل در هر پروفیل عمقی بهینه از لحاظ خصوصیات ژئوتکنیک برای استقرار تونل در لایههای خاک با خصوصیات ژئوتکنیکی مناسبت مشخص شده است.
نوع مطالعه:
سایر |
موضوع مقاله:
زمین شناسی مهندسی پذیرش: 1395/7/14 | انتشار: 1395/7/14