1- دانشگاه شیراز ، r25shahnazi@yahoo.com
 2- دانشگاه کرمانشاه 
                    
                    
                    چکیده:       (12988 مشاهده)
                    
                    
                    در ادبیات اقتصاد صنعتی، عناصر سهگانه بازار مشتمل بر ساختار، رفتار و عملکرد بوده و تعیین نحوه ارتباط این سه عنصر، از جمله موارد بسیار مهم جهت پیشبینی و سیاستگذاری است. هدف این مقاله، شناسایی ارتباطات ساختار، رفتار و عملکرد در صنایع کارخانهای ایران است. جهت دستیابی به این هدف، ابتدا اطلاعات و آمار مربوط به ساختار، رفتار و عملکرد صنایع به تفکیک استانهای کشور مربوط به
کارگاههای صنعتی ده نفر کارکن و بیشتر برای سال 1388 جمعآوری و شاخصهای مورد نیاز محاسبه شده است. با توجه به ارتباط این عناصر با یکدیگر، مدلی با سه معادله به صورت سیستم معادلات همزمان طراحی شده و مدل با روش 3SLS برآورد شده است. 
نتایج بدست آمده در تحقیق نشان میدهد، تبلیغات اثر مثبت و معناداری بر تمرکز دارد. به طوری که با افزایش تبلیغات، تمرکز در صنعت افزایش پیدا میکند. سودآوری اثر مثبت و معناداری بر تبلیغات دارد. همچنین تمرکز دارای اثر مثبت و معنادار بر سودآوری است بهطوری که با افزایش تمرکز، سودآوری در صنعت نیز افزایش پیدا میکند. تاثیر تحقیق و توسعه بر سودآوری، منفی و اثر تبلیغات بر سودآوری مثبت و معنادار است.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
كاربردي |
                    موضوع مقاله: 
                    
سایر  دریافت: 1391/9/21 | پذیرش: 1392/7/20 | انتشار: 1392/7/20