هدف این مقاله بررسی تأثیر گسترش فضای رقابتی، ادغام بانک های رقیب و گسترش بانکداری الکترونیک بر کارایی بازار پولی در ایران است. بنابراین، برای اندازهگیری کارایی و نیز تشخیص عوامل مؤثر بر آن از فرم خطی- لگاریتمی تابع هزینهی مرزی تصادفی ترانسلوگ و دادههای ترازنامه بانکهای تجاری، تخصصی و خصوصی در دورهی 1380-1386 استفاده شده است. نتایج این مطالعه بر اساس مدل برآورد کارایی نشان میدهد که متوسط کارایی صنعت بانکداری در دورهی مورد بررسی شده 54 درصد است و با ادغام بانکهای رقیب متوسط کارایی به 70 درصد افزایش مییابد. براساس نتایج مدل برآورد عوامل مؤثر بر کارایی، کارایی بانکها با رقابت در صنعت بانکداری (تمرکز) رابطهی منفی دارد، بهعبارتی، با افزایش تمرکز بانکها کارایی کاهش مییابد. و کارایی با بانکداری الکترونیک (شاخص فناوری اطلاعات) رابطهی مثبت دارد؛ بهعبارتی، با افزایش فعالیت بانکداری الکترونیکی کارایی افزایش مییابد. و در نهایت، کارایی با نسبتهای تسهیلات به دارایی و سرمایه به دارایی که بازگوکنندهی ریسک اعتباری صنعت بانکداری است، رابطهی مثبت دارد، بهعبارتی، با افزایش سرمایه و یا کاهش داراییهای بانکها کارایی افزایش مییابد.
Soori A R, Tashkini A, Saadat M R. The Effect of Concentration, Merger, and e-banking activity on Efficiency of Iranian Money Marketing. Journal title 2011; 1 (2) :115-144 URL: http://jfm.khu.ac.ir/article-1-61-fa.html
سوری امیررضا، تشکینی احمد، سعادت محمدرضا. بررسی تأثیر گسترش فضای رقابتی، ادغام بانکهای رقیب و گسترش بانکداری الکترونیک بر کارایی بازار پولی در ایران. عنوان نشریه. 1389; 1 (2) :115-144