1- دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی روستایی،دانشکده علوم زمین ،دانشگاه شهید بهشتی ، تهران ،ایران.، دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی روستایی،دانشکده علوم زمین ،دانشگاه شهید بهشتی ، تهران ،ایران.
2- دانشیار جغرافیای انسانی و آمایش، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران، دانشیار جغرافیای انسانی و آمایش، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، Bijan.rahmani111@gmail.com
3- استادیار جغرافیا و برنامه ریزی روستایی ،دانشکده علوم زمین ،دانشگاه شهید بهشتی ،تهران ،ایران.، استادیار جغرافیا و برنامه ریزی روستایی ،دانشکده علوم زمین ،دانشگاه شهید بهشتی ،تهران ،ایران.
چکیده: (10540 مشاهده)
امروزه گردشگری و کارآفرینی مرتبط با آن، با ایجاد اشتغال، بهبود کیفیت زندگی، توزیع مناسب درآمد و بهرهبرداری بهینه از منابع، نقش مهمی در رشد اقتصادیروستاها و درنتیجه در توسعۀ روستایی دارد. لذا هدف اصلی این مقاله تبیین مؤلفه های گردشگری و توسعه کارآفرینی پایدار در نواحی روستایی بخش مرکزی شهرستان همدان می باشد.روش تحقیق ازلحاظ هدف، کاربردی و روش شناسی از نوع پیمایشی و توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش طبق سالنامه آماری سال 1395 استان همدان برابر با 524688 نفر (23476 خانوار) در نظر گرفته شده است و همچنین، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و در نظرگرفتن 5درصد ضریب خطا، 396 نفر(سرپرست خانوار) در نظر گرفته شده است. نتایج نشان میدهد گردشگری روستایی در منطقه موردنظر با ایجاد اشتغال، افزایش سطوح درآمد، متنوع سازی فعالیتهای اقتصادی، ایجاد روابط اجتماعی گسترده بین جامعه میزبان و میهمان به حفاظت از میراث فرهنگی و محیطزیست طبیعی کمک کرده و با جلوگیری از مهاجرت بیرویه و بهینهسازی بهرهبرداری از زمین به توسعه روستایی پایدار کمک میکند و از میان گویه ها « افزایش حمایت دولت (مانند بیمه، تسهیلات ارزان و ...) از سرمایه¬گذاران کوچک محلی در بخش گردشگری» ، «تسهیل مراحل راه اندازی کسبوکارهای گردشگری به لحاظ زمان و هزینه» ، «کاهش آلودگیهای محیطی و ارتقا بهداشت محیط در روستا (مدیریت پسماندها و جمعآوری زباله، رعایت بهداشت دام، ...» بیشترین تأثیر را در توسعه گردشگری و کارآفرینی محدوده موردمطالعه دارد.