1- دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران ، t.ashouri86@yahoo.com
2- دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران،
3- استاد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران،
4- دانشیار مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری ، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران،
چکیده: (4272 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی فرصتهای کارآفرینانه در گردشگری ورزشی براساس قابلیتها و ظرفیتهای جغرافیایی در ایران میباشد. پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی بوده و با روش آمیخته انجام شد. گردآوری دادهها در این پژوهش در دو مرحله انجام گرفت. در مرحله اول، فهرستی از فرصتهای کارآفرینانه گردشگری ورزشی از طریق جستوجو در پژوهشهای پیشین و همچنین مصاحبه با افراد مشتمل بر 17 نفر شناسایی شد. در مرحله بعدی با استفاده از روش دلفی آرای خبرگان در مورد این گزاره ها کسب شد. در نهایت فرصتهای کارآفرینانه هشت حوزه براساس ظرفیتهای جغرافیایی ایران در چهار اقلیم معتدل و مرطوب، گرم و مرطوب، سرد و کوهستانی، گرم و خشک با استفاده از نرمافزار اسپیاساس و آزمون رگرسیون چندمتغیره رتبهبندی شده است. براساس نتایج میتوان گفت در کنار عوامل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... در ظهور و انتخاب فرصتها تنوع اقلیم و ظرفیتهای جغرافیایی تاثیرگذار میباشد با تحلیل دادهها میتوان گفت که هر کدام از این فرصتها با میزانی متفاوت در اقلیم چهارگانه ایران کاربرد داشته است و برخی از فرصتها در یک اقلیم بر فرصتهای دیگر ارجحیت دارند. متولیان امر حوزه اشتغال و کارآفرینی، گردشگری و ورزش در سیاستگذاری و برنامهریزیهای کوتاهمدت و بلندمدت خود باید با توجه به این فرصتها به پیشرفت گردشگری ورزشی کمک شایانی نمایند.
شمارهی مقاله: 16
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
برنامه ریزی توریسم