دوره 25، شماره 79 - ( 10-1404 )                   جلد 25 شماره 79 صفحات 259دوره244فصل__Se | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

. Babaei Aghdam F, Rahim Heydari Chianeh R, Rahimifard Q. (2025). Investigating the Impact of Destination Image and Quality of Services on the Competitiveness of Tourism Purposes: Tabriz City. jgs. 25(79), 244-259. doi:10.61882/jgs.25.79.2
URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3754-fa.html
بابایی اقدم فریدون، حیدری چیانه رحیم، رحیمی فرد قاسم.(1404). بررسی تأثیر تصویر مقصد و کیفیت خدمات بر رقابت‌پذیری مقاصد گردشگری موردمطالعه: شهر تبریز تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی 25 (79) :259-244 10.61882/jgs.25.79.2

URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3754-fa.html


1- دانشیار جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تبریز، تبریز، ایران، دانشیار جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2- کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تبریز، تبریز،ایران، کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تبریز، تبریز،ایران ، ghasem.rahimifard@gmail.com
چکیده:   (7709 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تصویر مقصد و کیفیت خدمات بر رقابت‌پذیری مقاصد گردشگری موردمطالعه: شهر تبریز نگارش شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری را گردشگران ورودی به شهر تبریز تشکیل می­دادند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود 384 نفر برآورد گردید. به منظور جمع‌آوری اطلاعات میدانی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی آن به تأیید کارشناسان رسید. همچنین برای بررسی پایایی از روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج حاصل از این آزمون­ها تأیید کننده پایایی پرسشنامه مورداستفاده بود. به منظور تجزیه‌وتحلیل داده­ها و اطلاعات این پژوهش از نرم‌افزارهای spss و لیزرل استفاده شد. نتایج حاصل از بررسی فرضیه­های پژوهش نشان داد که تصویر مقصد و کیفیت خدمات بر رقابت‌پذیری مقاصد گردشگری تأثیر مثبت و معناداری دارد. به گونه­ای که با استناد به ضریب مسیر به‌دست‌آمده برای این دو متغیر مستقل میزان تأثیر متغیر تصویر مقصد بر رقابت‌پذیری مقاصد گردشگری بیشتر از کیفیت خدمات بود.
 
متن کامل [PDF 1650 kb]   (44 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: برنامه ریزی توریسم

فهرست منابع
1. افراخته, حسن, جلالیان،حمید, آرامی, ابراهیم. (1398). عوامل مؤثر در رقابت‌پذیری گردشگری (مطالعه موردی: شهرستان سرعین ). مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی, 14(2), 457-472.
2. ایمانی خوشخو, محمدحسین, نادعلی پور, زهرا. (1395). ارائه الگوی مفهومی رقابت پذیری مقصدگردشگری در چارچوب توسعه پایدار. گردشگری و توسعه, 5(1), 84-106.
3. برومند، بابک؛ کاظمی،علی، رنجبریان، بهرام(1397) توسعه مدل بومی سنجش رقابت پذیری گردشگری مقاصد گردشگری ایران، مجله تحقیقات بازاریابی نوین، دوره8، صص129-146.
4. بریمانی،فرامرز، رمضان زاده،مهدی، تبریزی، نازنین، نوذراصل،سهند(1397) ارزیابی رقابت پذیری مقاصد گردشگری سلامت با تاکید بر منابع و جاذبه های محوری(مطالعه موردی : چشمه های آبگرم رامسر)، فصلنامه جغرافیا و برنامه ریزی؛ دوره22،شماره63،صص26-50.
5. جعفرتاش امیری برزین، پویان‌زاده نسترن.(1394) ارزیابی و اولویت‌بندی شاخص‌های رقابت‌پذیری صنعت گردشگری ایران. فصلنامه علمی - پژوهشی فرایند مدیریت و توسعه. ۱۳۹۴; ۲۸ (۳) :۸۵-۱۰۶
6. شکوهی،محمد، شاکرمی،نعمت،منصورزاده،علی(1397) برنامه ریزی راهبردی گردشگری کردستان بر پایه هویت رقابت پذیری منطقه ای با استفاده از تکنیک Meta-SOWT، فصلنامه مدیریت شهری،دوره7،شماره26،صص17-30.
7. فرزین, محمدرضا, شکاری, فاطمه, عزیزی, فاطمه. (1397). رقابت‌پذیری مقصد گردشگری: تحلیل اهمیت- عملکرد (مورد مطالعه: شهر یزد و شهر شیراز). مطالعات مدیریت گردشگری, 13(44), 219-247. doi: 10.22054/tms.2018.9653
8. Alhemoud, A. M., & Armstrong, E. G. (1996). Image of tourism attractions in Kuwait. Journal of travel Research, 34(4), 76-80 [DOI:10.1177/004728759603400413]
9. Alrawadieh, Z., Alrawadieh, Z., & Kozak, M. (2019). Exploring the impact of tourist harassment on destination image, tourist expenditure, and destination loyalty. Tourism Management, 73, 13-20. [DOI:10.1016/j.tourman.2019.01.015]
10. Andrades, L., & Dimanche, F. (2017). Destination competitiveness and tourism development in Russia: Issues and challenges. Tourism management, 62, 360-376. [DOI:10.1016/j.tourman.2017.05.008]
11. Baloglu, S., & McCleary, K. W. (2007). A model of destination image formation. Annals of tourism research, 26(4), 868-897. [DOI:10.1016/S0160-7383(99)00030-4]
12. Chi, G. (2005). A study of developing destination loyalty model (Doctoral dissertation, Oklahoma State University).
13. Croes, R. (2013). Evaluation of tourism competitiveness and its effects ondestination management: making difference in Costa Rica, Revista Electrónica de Historia, 1: 115-133.
14. d'Hauteserre, A. (2000). Lessons in Managed Destination Competitiveness: The Case of Foxwoods Casino Resort. Tourism Management, 21(1), 23-32 [DOI:10.1016/S0261-5177(99)00097-7]
15. Goffi, G. (2013). A model of tourism destinations competitiveness: The case of theItalian destinations of excellence, En Anuario Turismo y Sociedad, 14: 121-147.
16. Gómez-Vega, M., & Picazo-Tadeo, A. J. (2019). Ranking world tourist destinations with a composite indicator of competitiveness: To weigh or not to weigh?. Tourism Management, 72, 281-291. [DOI:10.1016/j.tourman.2018.11.006]
17. Joshi, O., Poudyal, N. C., & Larson, L. C. (2017). The influence of sociopolitical, natura, and cultural factors on international tourism growth: A cross-country panel analysis. Environment, Development and Sustainability, 19(3), 825-838. [DOI:10.1007/s10668-016-9767-x]
18. Lee, C. K., Yoon, Y. S., & Lee, S. K. 2016. Investigating the relationships among perceived value, satisfaction, and recommendations: The case of the Korean DMZ.Tourism management, 28(1), 204-214. [DOI:10.1016/j.tourman.2005.12.017]
19. Mendola, D., & Volo, S. (2017). Building composite indicators in tourism studies:Measurements and applications in tourism destination competitiveness. Tourism Management, 59, 541-553. [DOI:10.1016/j.tourman.2016.08.011]
20. Pessoa, A. (2017). Tourism and regional competitiveness: The case of the Portuguese Douro valley. Estudos Regions, 18: 55-75. [DOI:10.59072/rper.vi18.259]
21. Ramkissoon, H., Uysal, M., & Brown, K. (2011). Relationship between destination image and behavioral intentions of tourists to consume cultural attractions. Journal of Hospitality Marketing & Management, 20(5), 575-595. [DOI:10.1080/19368623.2011.570648]
22. Wu, C. W. (2016). Destination loyalty modeling of the global tourism. Journal of Business Research, 69(6), 2213-2219 [DOI:10.1016/j.jbusres.2015.12.032]
23. Zhang, H., Fu, X., Cai, L. A., & Lu, L. (2014). Destination image and tourist loyalty: A meta-analysis. Tourism Management, 40, 213-223. [DOI:10.1016/j.tourman.2013.06.006]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Applied Researches in Geographical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)