دوره 24، شماره 75 - ( 10-1403 )                   جلد 24 شماره 75 صفحات 460دوره442فصل__Se | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heydari M R, Sadeghi M, Rashidpoor A. Providing a model of religious tourism based on the art of ta'ziyeh (case study: Kashan city). jgs 2024; 24 (75) :442-460
URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-4066-fa.html
حیدری محمدرضا، صادقی ده چشمه مهرداد، رشیدپور علی. ارائه الگویی از گردشگری مذهبی با تکیه بر هنر تعزیه (مورد مطالعه: شهرستان کاشان). نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. 1403; 24 (75) :442-460

URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-4066-fa.html


1- دانشجوی دکتری مدیریت برنامه ریزی فرهنگی، دانشکده حکمرانی اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
2- استادیار دانشکده حکمرانی اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران ، Mehr.sadeghi@khusf.ac.ir
3- دانشیار دانشکده حکمرانی اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
چکیده:   (4425 مشاهده)
هدف از انجام این تحقیق ارائه الگوی گردشگری مذهبی با تکیه بر هنر تعزیه در کاشان بر اساس مدلسازی معادلات ساختاری، برمبنای رویکرد آمیخته اکتشافی است. در بخش کیفی، از روش پدیدارشناسی و در بخش کمی از روش توصیفی، همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق در بخش کیفی مشتمل بر اساتید وخبرگان گردشگری وتعزیه کاشان بود که پس از 15 مصاحبه اشباع حاصل شد. به منظور بررسی روایی داده های کیفی از روایی سازه، بیرونی، توصیفی و تفسیری و به منظور بررسی قابلیت اعتماد از رویکرد سه گانه رائو و پری(2003) استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق کیفی 11 بعد اقتصادی، راهبردی، توسعه، پژوهشی، سازمانی، فنی، محتوایی، زیست محیطی، قانون گرایی، فرهنگی و تبلیغاتی استخراج شد  . پس از بررسی استخراج مؤلفه ها، بخش کمی تحقیق بررسی شد که برای بررسی روایی از روایی عاملی و محتوایی استفاده گردید، قابلیت اعتماد پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد که ابعاد از پایایی لازم برخوردار بودند و با روش نمونه گیری تصادفی ساده 214 نمونه به روش در دسترس انتخاب شد. داده های حاصل از پرسشنامه ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی شامل معادلات ساختاری و از طریق نرم افزارهای اس پی اس اس 22 و لیزرل 9/18 و وارپ پی ال اس 5 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که بیشترین تاثیر بعد اقتصادی(ضریب تأثیر 86/0) پس از آن بعد فرهنگی با (79/0) و  بعد راهبردی با (78/0) تأثیرگذارند.
 
متن کامل [PDF 1491 kb]   (316 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: جغرافیای سیاسی

فهرست منابع
1. امیری علی؛ مسعودی راد ماندانا؛ بخشی زاده سمیه؛ زارعی زردسواری حسین. (۱۴۰۱). ارزیابی نقش شاخص‌های فرهنگی - مذهبی در توسعه گردشگری با تاکید بر آئین چهل منبر شهرستان خرم‌آباد. تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، 22(65) :۳۴۴-325.
2. میر کتولی جعفر؛ مهدیان بهنمیری معصومه؛ مهدی علی؛ میرزایی کوتنایی زهرا. (۱۳۹۴). تحلیلی بر آیین های فرهنگی- مذهبیِ بومی و نقش آن در توسعه گردشگری؛ آیین عید مرده ها در شهرستان سوادکوه. تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، 15(38) :۹۶-۷۱.
3. احمدی محمدعلی؛ سبزآبادی احمد. (1390). تحلیلی بر ظرفیت های توسعه گردشگری مذهبی شهر قم. مجله مطالعات علمی،46:83-112.
4. ابراهیم زاده عیسی. (1391). برنامه ریزی استراتژیک توسعه گردشگری، با تأکید بر گردشگری مذهبی، پژوهش های جغرافیای انسانی، 26: 343-331.
5. دهشیری محمدرضا. (1393). عوامل موثر بر توسعه گردشگری مذهبی ایران. مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری، 6: 92-21.
6. ضرغام بروجنی حمید؛ ترکمان نسرین .(1390). تحلیلی بر توسعه گردشگری مذهبی در استان همدان. فصلنامه علوم مدیریت، 3 :92-32.
7. مالکی مریم. (1394). بررسی تعزیه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری مذهبی شهرستان خوانسار. دومین همایش ملی گردشگری، سرمایه های ملی و چشم انداز آینده،23-38.
8. مرادی هوشنگ. (1400). تحلیل نقش گردشگری مذهبی اربعین در توسعه شهرهای مرزی. فصلنامه توسعه پایدار شهری،4:21-37.
9. Beck, C. T. (2002). A meta-synthesis of qualitative research. MCN: The American Journal of Maternal/Child Nursing, 27(4), 214-221.‌
10. Fish, J. M., & Fish, M. (1993). International tourism and pilgrimage: a discussion. Global Economic Review, 22(2), 83-90.‌
11. Izmailov, D., Duissenbayeva & Sh., Kurmanaliy. (2014). Religious tourism as a sociocultural phenomenon of the present The unique sense today is a universal value tomorrow. This is the way religions are created and values are made. Procedia - Social and Behavioral Sciences , 958-963.
12. Lee, T. H., & Liu, R. T. (2011). Strategy formulation for the recreational areas of Central Taiwan: An application of SWOT (strengths, weaknesses, opportunities, threats) analysis. Journal of Hospitality Management and Tourism, 2(3), 38-47.‌
13. Pine, B. J., Pine, J., & Gilmore, J. H. (1999). The experience economy: work is theatre & every business a stage. Harvard Business Press.‌200-218

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Applied researches in Geographical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb