دوره 8، شماره 21 - ( 7-1400 )                   جلد 8 شماره 21 صفحات 145-119 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alizadeh P. Content review of "D" age group stories In terms of adapting to the skills and components of Lippmann's philosophical thinking. Journal title 2021; 8 (21) :119-145
URL: http://jls.khu.ac.ir/article-1-1966-fa.html
علیزاده پوران. بررسی محتوایی داستان‌های گروه سنّیِ «د» از جهت تطبیق با مهارت‌ها و مؤلفه‌های تفکر فلسفی لیپمن. عنوان نشریه. 1400; 8 (21) :119-145

URL: http://jls.khu.ac.ir/article-1-1966-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودسر و املش ، pouranalizadeh1@yahoo.com
چکیده:   (2535 مشاهده)
ازآنجاکه ادبیات داستانی کودکان زمینه مناسبی برای تحقق اهداف برنامه‌های آموزش تفکر است، نظام‌های تعلیم و تربیت از آن استقبال کرده‌اند. لیپمن را آغازکننده فلسفه برای کودکان دانسته‌اند. نوآوری او تحولی اساسی در شیوه آموزش‌وپرورش به‌وجود آورد که استقبال بسیار به‌دنبال داشته است. به‌همین‌دلیل، در این مقاله، محتوای داستان­های ایرانی گروه سنی «د» (دوره هفتم، هشتم و نهم) با مهارت­ها و مؤلفه­های تفکر فلسفی لیپمن تطبیق داده شده است. جامعه آماری مقاله شامل کتاب‌های داستانی ایرانی است که برای کودکان و نوجوانان گروه سنی پیش‌گفته در سال‌های 1365 تا 1395 تألیف شده و مجوز انتشار دریافت کرده است. روش انجام این تحقیق توصیفی‌ـ‌تحلیلی است. نتایج نشان می‌دهد که در کتاب‌های داستانی ایرانی مطالعه‌شده، نظیر هزارویکشب، افسانه‌های جن وپری، مهمانی گرگ‌ها و...، بعضی از مؤلفه‌های تفکر فلسفی لیپمن، مثل جست‌وجوی دلایل در موقعیتی مشخص، طرح پرسش پژوهشی، تبیین علّی، استنباط‌کردن و تعیین هدف بیشترین فراوانی را دارند. ازدیگرسو، این‌کتاب‌ها ازحیث بعضی دیگر از مهارت‌ها، همچون ارزیابی دلایل ارائه‌شده، نقدپذیری و... ضعیف‌اند و مؤلفه‌هایی مثل ارزیابی تعریف اصطلاحات و تشخیص مغالطه‌ها در آنها یافت نشد..
 
متن کامل [PDF 6281 kb]   (662 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

فهرست منابع
1. اکبری، احمد و همکاران (1391) «فلسفه برای کودکان» (p4c). مضامین فلسفی در داستان‌های متون کلاسیک ادب فارسی». تفکر و کودک. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. سال سوم. شماره 2: 1-17.
2. امیدی‌نیا، مریم، لیلا مکتبی‌فرد، و عصمت مؤمنی (1392) «بررسی مهارت‌های تفکر انتقادی در رمان‌های برگزیده نوجوان فارسی دهه 80 براساس فهرست پیتر فاسیونه». تفکر و کودک. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. سال چهارم. شماره 1: 1-26.
3. ایروانی، شهین، و خدیجه مختاری (1390) «جایگاه مفاهیم فلسفی در ادبیات داستانی کودک ایران». مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز. سال دوم. شماره 1: 1-31.
4. پازوکی، فاطمه، و احمد حیدری (1390) «تبیین شاخص‌های فلسفی گفت‌وگو در فلسفه‌ورزی کودکان». تفکر و کودک. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. سال دوم. شماره 2: 3-18.
5. جمال‌زاده، محمدعلی (1371) خلقیات ما ایرانیان. آلمان: نوید.
6. جوانبخت، مهرداد (1379) شرقی از چشم غربی؛ بررسی رفتار ایرانیان در آثار سفرنامه‌نویسان غربی. تهران: حیات نو.
7. خسرونژاد، مرتضی (1386) «تأملی بر هم‌نشینی ادبیات کودک و فلسفه در برنامه فلسفه برای کودکان». نوآوری‌های آموزشی. سال ششم. شماره 20: 110-124.
8. خسرونژاد، مرتضی (1389) معصومیت و تجربه. درآمدی بر فلسفه ادبیات کودک. تهران: مرکز .
9. خسرونژاد، مرتضی (1390) چگونه توانایی اندیشیدن فلسفی کودکان را پرورش دهیم. مشهد: بهنشر.
10. رجبی، سوران (1391) «بررسی ارتباط علاقه به ادبیات کودکان و نوجوانان با رشد اجتماعی دانش‌آموزان». روان‌شناسی مدرسه. دوره اول. شماره 3: 27-48.
11. رشتچی، مژگان (1389) «ادبیات داستانی کودکان و نقش آن در رشد تفکر». تفکر و کودک. سال اول. شماره 2: 23-37.
12. سهرابی، راضیه، محبوبه البرزی، و فریبا خوشبخت (1392) «مقایسه افسانه‌های ایرانی، کتاب-های داستانی تصویری ایرانی و کتاب‌های داستانی تصویری خارجی برمبنای مؤلفه‌های تفکر فلسفی». مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز. سال چهارم. شماره 1 (پیاپی 7): 112-91.
13. فیشر، رابرت (1385) آموزش تفکر به کودکان. ترجمه مسعود صفایی‌مقدم و افسانه نجاریان. اهواز: رسش.
14. فیشر، رابرت (1388) آموزش و تفکر. ترجمه فروغ کیان‌زاده. اهواز: رسش .
15. لیپمن، متیو (1389) لیزا کودکی در مدرسه. ترجمه حمیده بحرینی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی .
16. لیپمن، متیو و همکاران (1980) فلسفه در کلاس درس. ترجمه عبدالمهدی معرف‌زاده، سیدمنصور مرعشی، و علی شریفی (در دست چاپ).
17. متیوز، گرت. بی. (1387) «داستان‌های تفننی‌ـ‌ فلسفی». ترجمه روحیه نظری‌پور. در: دیگرخوانی‌های ناگزیر. به‌کوشش مرتضی خسرونژاد. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان. 320-375.
18. مکتبی‌فرد، لیلا (1389) بررسی تناسب محتوای داستان‌های تألیفی ایرانی برای کودکان و نوجوانان گروه سنی "ج" با مهارت‌ها و مؤلفه‌های تفکر انتقادی. رساله دکتری دانشکده علوم تربیتی. دانشگاه شهیدچمران اهواز.
19. مکتبی‌فرد، لیلا (1394) کودک داستان و تفکر انتقادی. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
20. ملکیان، مصطفی (1385) آسیب‌شناسی فرهنگ ایرانی. تهران: شرق.
21. موسوی، مصطفی، و مونا سیفی (1392) «درک مطلب کودکان 8-12 سال از متون ادبی کهن». مجله ادب فارسی. دوره دوم. سال سوم. شماره 2: 133-152.
22. ناجی، سعید (1383) «گفت‌وگو با آن مارگارت شارپ». ترجمه مریم صدیقه میرزایی. کتاب ماه کودک و نوجوان. شماره 89: 12-19.
23. هرابی، راضیه، محبوبه البرزی، و فریبا خوشبخت (1392) «مقایسه افسانه‌های ایرانی، کتاب‌های داستانی تصویری ایرانی و کتاب‌های داستانی تصویری خارجی برمبنای مؤلفه‌های تفکر فلسفی». مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز. سال چهارم. شماره 1 (پیاپی 7): 91-112.
24. Matthews, Gareth. B (2009) » Philosophical Adventures in the Lands of Oz and Ev«. Journal of Aesthetic Education. v43 n2 p37-50. On ERIC available. [DOI:10.1353/jae.0.0042]
25. Nemorin, Selena (2008) the Poem as Beginning for a Community of Inquiry. A thesis submitted to the Faculty of Education in conformity with the requirements for the degree of Master of Arts Mount Saint Vincent University Halifax, Nova Scotia, Canada.
26. Pendlebury, Kathleen Sarah (2013) Cerebral Pleasures; Children's Literature and Philosophy. Submitted to the Dietrich School of Arts and Sciences Graduate School in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy. University of Pittsburgh.
27. Wagner, Laura (2013) a quantitative content analysis of children's picturebooks. Department of Psychology, Ohio State University, Columbus, OH, USA. Front Psychol,4: 850. [DOI:10.3389/fpsyg.2013.00850]
28. Walker, Caren. M and Alison Gopnik (2014) »Learning to Learn from Stories: Children's Developing Sensitivity to the Causal Structure of Fictional Worlds«. Child Development. P: 1-9 [DOI:10.1111/cdev.12287]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات و تحقيقات ادبی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Literary Studies

Designed & Developed by : Yektaweb