shakouri M, karimpasandi K, kialashaki N, shadmohamadi80@yahoo.com M. The Analysis Beauty as Represented in Mawlawī’s Oeuvre: A Plotinusian Reading. Journal title 2022; 8 (22) :69-90
URL:
http://jls.khu.ac.ir/article-1-1996-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
2- آزاد اسلامی واحد چالوس ، karimpasandi@iauc.ac.ir
3- آزاد اسلامی واحد چالوس
چکیده: (3542 مشاهده)
بررسی نسبت دیدگاههای فلاسفه و نظریهپردازان با آثار ادبی همواره در کانون توجه پژوهندگان بوده است. یکی از این مقولههای مشترک زیبایی است. از فیلسوفانی که درباب زیبایی نظرهایی تأملبرانگیز ارائه دادهاند فلوطین است که افقهای روشنی پیشروی عرفا و فلاسفه، خصوصاً مولانا، گشوده است. در این پژوهش، مقوله زیبایی، که از واژههای پربسامد اشعار مولوی است، با مکتب فکری فلوطین مقایسه شد و همسنگیها و ناهمگونیهای دیدگاه آندو در عرصه زیبایی واکاوی شد. برآیند مطالعات آن است که هردو متفکر به سه نوع زیباییِ حسی، عقلی و شهودی اعتقاد داشتند. آندو، منشأ حقیقی جمال و حُسن را ذات بیحد و بیصورت الهی، و زیباییهای ظاهری و دنیوی را شبحی از آن زیبایی مطلق میدانستند. بهعلاوه، فلوطین و مولانا به وجود دو حس، دو عقل و سه روح معتقد بودند، اما تفاوتهایی جزئی در نگرش آنان به مبحث روح وجود دارد. این تمایز از آنجا ناشی میشود که مولانا دیدگاه حکیمانه فلوطین را با مبانی عرفان اسلامی، همچون مکاشفه، ذوق، عشق، وجد، ذوق و... درمیآمیزد و به مقوله زیبایی صبغه عرفانی میبخشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تاریخ ادبیات